Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Höjda biljettpriser och ökat stöd för Umeås stadsbussar

Stadstrafiken i Umeå: Biljettpriserna höjs och samtidigt skjuter kommunen till miljoner. Foto: Ulo Maasing.

Biljettpriserna i lokaltrafiken i Umeå, den så kallade Ultratrafiken, ska höjas med ungefär fem procent på grund av inflationen. Dessutom ska kommunen stödja Umeå lokaltrafik för att kompensera för höjda drivmedelspriser och minskade biljettintäkter efter pandemin. Umeå lokaltrafik ska också snabbt kunna ställa om från biodieseln HVO till fossil diesel. Det beslutade kommunstyrelsen i Umeå på tisdagen.

Kommunen kan inte själv genomföra höjningen av biljettpriserna, men vill att den regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten gör höjningen från den 1 maj. Fem procents ökning av biljettpriset motsvarar cirka fem miljoner kronor i ökade intäkter för Umeå Lokaltrafik.

Anledningen till att kommunen vill höja biljettpriserna är inflationen.

Efter prishöjningen kommer ett 30-dagars periodkort på stadsbussarna i Umeå att kosta 490 kronor för ungdomar och 550 kronor för vuxna.

Länstrafiken i Västerbotten höjde vid årsskiftet priserna i regiontrafiken med ungefär fem procent.

Politikern i Umeå vill dessutom ge Umeå lokaltrafik fyra miljoner i stöd. Två miljoner kronor ska användas för att kompensera de högre kostnaderna för HVO och två miljoner för att kompensera för minskade biljettintäkter på grund av pandemin.

Umeå lokaltrafik ska också med tre månaders varsel kunna ställa om från HVO till fossil diesel om priset på HVO skulle bli alltför högt. SD vill inte att busstrafiken alls ska använda biodiesel.

En stor del av busstrafiken i Umeå körs med elbussar.

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)