Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Kontakt – internationella elbussnyheter i urval

Stagecoach är premiärkund för nya Alexander Dennis Enviro400EV. Bild: ADL.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Fortsatt snabb elektrifiering i Storbritannien; Levererar fler bränslecellsbussar än elbussar; Dieseldrivna turistbussar kan bli vätgasdrivna.

Storbritannien: Busstrafiken i de brittiska städerna fortsätter att elektrifieras snabbt. Bussjätten Stagecoach är först ut med att beställa 55 exemplar av den nya generationens elbussar från Alexander Dennis, Enviro400EV. Dubbeldäckarna ska från sent i år sättas i trafik dels i staden Oxford, dels i Oxfordshire, England.

Enviro400EV har helt utvecklats av Alexander Dennis och är avsedd att kunna användas på hårt trafikerade linjer, både i stads- och regiontrafik och har en räckvidd på en laddning på upp till cirka 400 kilometer.

Solaris sålde fler bränslecellsbussar än batteribussar i Tyskland i fjol. Foto: Solaris.

Tyskland: Tyskland var i fjol den näst största elbussmarknaden i Europa. Endast i Storbritannien registrerades fler ny elbussar. Mercedes-Benz, som var senare än flera av sina konkurrenter med att lansera en elbuss seglade raskt upp i topp med 296 nyregistrerade elbussar.

På andra plats kom VDL med 106 nya elbussar och på tredje Solaris med 70 elbussar, allt enligt siffror som konsultföretaget Chatrou CME Solutions har tagit fram.

Men siffrorna för Solaris är spektakulära ur ett annat perspektiv. Av de nyregistrerade elbussarna i Tyskland från den polska tillverkaren var för första gången bränslecellsbussarna fler än batteribussarna. 42 av Solarisbussarna var bränslecellsdrivna, 28 batteridrivna. Trafikföretaget RVK Köln är storkund hos Solaris när det gäller bränslecellsbussar. I somras beställde företag 20 sådana bussar från Solaris. När dessa är levererade kommer RVK att ha 35 vätgasbussar från Solaris i sin flotta.

Nu kan den dieseldrivna turistbussen snart bli bränslecellsdriven. Bild: Safra,

Frankrike: Flera företag i Europa erbjuder konvertering av dieselbussar till elbussar, vilket bussmagasinet flera gånger har skrivit om. Men nu lanserar det franska företaget Safra ett paket, H2-PACK, för att konvertera turistbussar från diesel- till bränslecellsdrift.

Safra uppger att man nu är i slutskedet av certifieringsarbetet med den första konverterade turistbussen, en buss av ett känt märke. Testerna omfattar inte bara säkerheten när det gäller drivmedel och drivlina, utan även andra tester som rundslagningstest.

Företaget uppger också att man just nu arbetar med femton fordon i sina verkstäder och har långt gångna diskussioner om andra konverteringsprojekt.

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)