År 2030 ska utsläppen från transporterna i landet ha minskat med 70 procent jämfört med 2010. Då krävs ett ökat kollektivresande, men om det ska vara möjligt är det nödvändigt att tackla den stora och ökande bristen på bussförare. Branschen har förstås ett stort ansvar, men nu krävs politiska åtgärder. Det skriver Sveriges Bussföretags ordförande Tomas Byberg och Svensk Kollektivtrafiks ordförande Kristoffer Tamsons i en debattartikel i Dagens Samhälle.
– Varje dag genomförs fler än fyra miljoner resor med kollektivtrafiken i Sverige. Efter det stålbad som pandemin innebar ser vi nu till vår glädje att resenärerna återvänder, skriver Byberg och Tamsons och fortsätter:
– Det aktualiserar ett akut problem. Ska fler kunna resa kollektivt behöver det finnas personer som kör fordonen, och Sverige står inför en akut brist på bussförare.
Tomas Byberg och Kristoffer Tamsons konstaterar att bristen på bussförare inte är någon ny utmaning utan att problemet har vuxit fram under årtionden.
– Men nu är läget akut. 40 procent av dagens aktiva bussförare är över 60 år och det är alldeles för få unga personer som väljer yrket.
– Här har förstås vi i branschen ett stort ansvar för att visa vilket attraktivt yrke bussförare är. Vi har mycket arbete framför oss, men vi kommer inte att klara det själva, skriver Byberg och Tamsons i artikeln, där de vill ha skyndsamma politiska åtgärder.
Bland annat, skriver artikelförfattarna, krävs fler platser inom såväl vuxenutbildningen och arbetsmarknadsutbildningen. Kvaliteten på utbildningarna måste öka och mer språkutbildning ingå. Till det kommer att utbildningarna måste göras attraktiva.
– Samhället kan göra mer för att uppmuntra både unga och personer som står utanför arbetsmarknaden att välja bristyrken. Här behöver myndigheter ges i uppdrag att upplysa om möjligheterna till långsiktig, trygg försörjning genom att välja bussföraryrket, skriver Tamsons och Byberg.
De pläderar också för en sänkt åldersgräns för körkortsbehörighet för buss vilket skulle bidra till att fler ungdomar sökte sig till bussföraryrket. Likaså vill artikelförfattarna att avståndsregeln, den så kallade 50-kilometersregeln, slopas.
Allt det som föreslås, handlar ju om att släcka bränder. Man gör inget alls för oss som redan är anställda och borde vara viktiga att behålla? Och påstå att bussföraryrket är attraktivt, samtidigt som inga vill köra buss? Det går väl knappast ihop? Visst kan man göra detta till en politisk fråga, men i slutändan är det bara arbetsgivarna som kan göra yrket attraktivt igen. Och de jobbar stenhårt på att folk ska tröttna och byta yrke.
Håller med dig. Det är arbetsgivaren som har bollen. Ge oss bussförare bra villkor så kommer det att vara kö till arbetsgivaren och dom har bara att välja & vraka bland de sökande.
Absolut håller med, men är det inte även vårt ansvar som är i branschen att agera med eller utan facket, vi sitter på en värdefull kunskapsbank.
Jag menar inte strejk eller liknande, utan på ett sunt sätt diskutera med våra arbetsgivare.
Ryktesvägen och notera att detta bara är Rykten, så hör man om åkerier som handlar fordon kontant, det visar på att det finns utrymmen att agera på.
Vill vi höja statusen på yrket så har vi ett ganska stort ansvar själva.
Jag vill gärna tro att det var där i början på 90-talet som nedmonteringen av statusen började.
Det var inte detta som vi trodde, men kanske anade skulle hända.
Lätt att vara efterklok men vi borde agerat redan då.
Tack för mig.
De kan ju börja med att politikerna som sitter i trafikhuvudmännen ser till att det inte ställs krav som försämrar förarplatsen typ det skall finn xx antal sittplatser, vilket gör att man sätter säten bakom föraren som gör att väggen flyttas fram o minskar förarens utrymme o gör det svårt att hänga jackan bakom föraren till exempel.
Eller skriva in krav om belysning som negativt påverkar förarens mörkerseende.
Sl är väl lite ett föredöme på att de inte tillåter 3 pass tjänster o ställer höga krav på att personalen följer med i upphandlingar, där har de ju dock fördelen med att de upphandlar ett helt garage åt gången.
Det finns mycket trafikhuvudmän kan ha i upphandlingar som de är för fega att ha med för att det driver upp priserna.
Och dem har ju inget arbetsmiljöansvar men ställer krav som påverkar det negativt ofta och sällan positivt.
Skulle vara trevligt att se en huvudman man som frågar personalen vad för saker som är viktigast för dem i en upphandling.
För om dem höjer kraven mot bolagen så måste bolagen göra yrket mer attraktivt.
Visst det kostar men vad kostar det om kollektivtrafiken kollapsar.
I en marknadsekonomi stiger priset på bristvaror.. Så när stiger priset (lönen) på bussförare..? Ganska intressant att man helt duckar den frågan, och bara pratar om att utbilda fler personer som ska streta på för en låg ersättning.
Att skrika om bussförarbristen och hela tiden försämra arbetsvillkoren för bussförare känns magstarkt. I Sverige finns 210 000 personer med bussförarkörkort och 13500 bussar. Ställ en fråga varför folk vill inte köra bussen.