Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny rapport: Batteridrift renare än bränsleceller

Bränslecellsdriven buss i Lo0ndon. Men hur ”grön” är den? Foto: Ulo Maasing.

Även med hänsyn till att en betydande del av elproduktionen i Europa fortfarande sker med fossila energikällor orsaka eldrivna bussar och lastbilar mindre utsläpp av växthusgaser än bränslecellsdrivna. Det hävdar den oberoende ideella forsknings-institutionen ICCT (International Council on Clean Transportation) i en ny rapport.

Rapporten jämför utsläpp av växthusgaser från de allra nyaste dieseldrivna bussarna och lastbilarna med naturgasdrivna, batterielektriska och bränslecellsdrivna. Rapporten analyserar också emissionerna i ett livscykelperspektiv, alltså även faktorer som tillverkning av fordonen, utvinning av råvaror med mera. Enligt ICCT är det dock bränsleförbrukningen under fordonens livstid som har den största påverkan på klimatet, inte utvinning av råvaror, tillverkning, underhåll med mera.

Att batteridrivna fordon står för mycket mindre utsläpp av växthusgaser än dieseldrivna är knappast förvånande. När det gäller gasdrift är man helt inriktad på naturgas – biogasbussar är ju i hög grad ett svenskt, möjligen nordiskt fenomen.

Både batteridrivna och bränslecellsdrivna elfordon slår med hästlängder de diesel- och naturgasdrivna när det gäller låga utsläpp av växthusgaser. I en jämförelse mellan batteridrift och bränslecellsdrift står dock batteribussar och -lastbilar som vinnare enligt ICCT.

Jämfört med diesel-, vätgas- och naturgasdrivna bussar och lastbilar är utsläppen från de batterielektriska fordonen lägre under fordonens livslängd, även när man tar hänsyn till att en hel del av elproduktionen i Europa fortfarande sker med hjälp av fossila bränslen. När det gäller fordon av 2021 års modell är utsläppen minst 63 procent lägre än för motsvarande dieselfordon. Om elproduktionen är helt förnybar är utsläppen 92 procent lägre.

Men bränslecellsbussarna då, som enbart släpper ut vattenånga?

Nja, i en livscykelanalys är deras utsläpp 15 – 33 procent lägre än motsvarande dieselfordon. Det beror på att huvuddelen av den vätgas som produceras idag inte är grön utan framställs med hjälp av naturgas.

Om vätgasen uteslutande produceras genom att använda förnybar el minskar utsläppen jämfört med diesel till 89 procent. Nästan, men inte riktigt, samma nivå som batteribussarnas 92 procent alltså.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)