Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

En bukett till alla bussförare

Foto: Ulo Maasing.

Idag, den 18 mars, är det bussförarens dag. Vi på bussmagasinet.se vill gärna lämna över en stor bukett blommor till alla landets bussförare. 

Ni utför ett viktigt arbete, vare sig ni arbetar i kollektivtrafiken eller turist- och beställningstrafiken.

Utan er skulle samhället inte fungera. Människor skulle inte kunna ta sig till arbete eller utbildning, till vård eller shopping, till idrott eller fritidsnöjen… Gator och vägar skulle korkas igen, miljön skadas allvarligt och livet för många människor skulle bli mycket svårare.

Ni är värda all uppskattning, i synnerhet i den på många sätt svåra tid vi idag lever i.

Taggat som:

2 kommentarer »

  1. Äras den som äras bör!
    Tyvärr är det allt för många resenärer som helst ser grandet i bussförarens öga än bjälken i sitt eget? Även bussförarens chefer har svårt att inse hur man påverkas av anarkin i trafiken, och att det egentligen är ett under att inte fler tappar konceptet bakom bussratten. Eller så är det här man kan finna en av förklaringarna till att det är allt färre som vill köra buss?
    Ja, 10 000-kronorsfrågan, hur får vi fler att köra buss?
    Inget kort svar på den frågan, men här är några saker att fundera vidare på.
    Blir man inte respekterad på jobbet så slutar man.
    Blir arbetsdagarna för långa och den sammanhängande fritiden för kort så slutar man.
    Blir bussarna för gamla, typ 18 år i Stockholm, så blir det för stor osäkerhet att man ska komma hem i tid och så slutar man.
    Blir lönen mindre än utgifterna, typ ökad ränta, elavgift, matkostnad, m.m. så slutar man.
    Blir personalomsättningen hög så slutar man också.
    Blir resultatet av upphandlingarna sämre och sämre så slutar man.
    Bussbranschen har hamnat i en ond spiral nedåt? Bussföraren har i grunden ett bra jobb, varierande och aldrig trist, samhällsnyttigt och välbehövt, men vill man inte lösa alla problem som uppstått de senaste 30 åren så finns det till slut inga bussförare kvar att fira den 18 mars?
    Personal som trivs är er bästa reklampelare för nyrekrytering. Ja, snart går de sista bussförarna från före upphandlingarna startade i pension, och då finns det ingen kvar som kan berätta hur bra jobbet var en gång i tiden. De som bara upplevt de senaste 30 årens upphandlingar med alla där på följande försämringar, sett ur bussförarens ögon, kommer inte att köra buss i 40 år tror ju jag i alla fall. Så, vem ska köra buss i framtiden???

  2. ”Så, vem ska köra buss i framtiden???”

    Datorer och AI. Bussar blir självkörande. Men först utnyttjas vi och slits till 100% för att än så länge är vi billigare. Sen får vi gå (läs: dra)

    Hälsar, Viggo

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)