Kollektivtrafiken i Skåne återhämtar sig i snabb takt efter de tuffa pandemiåren och Skånetrafiken är på god väg mot resandenivåerna före pandemin. Det konstaterade kollektivtrafik-nämnden i Region Skåne på fredagen i samband med att man på fredagen klubbade verksamhets-berättelsen för Skånetrafiken.
– Det ser inte ut som att de kvarvarande effekterna av Covid-19 kommer bli så långvariga eller så omfattande som först befarats. Den kräftgång som pandemin inneburit för marknadsandelen gentemot bilen är bruten och andelen kollektiva resor ökar återigen markant. Region Skånes långsiktiga mål om en 40-procentig marknadsandel för kollektivtrafiken år 2030 ter sig därför ligga inom räckhåll förutsatt att de hinder som finns för att utveckla kollektivtrafiken röjs ur vägen, skriver kollektivtrafiknämndens ordförande Carina Zachau (M) i verksamhetsberättelsen.
Skånetrafiken gjorde 2022 ett resultat som är 58 miljoner kronor bättre än budgeterat. Intäkterna uppgick till 7 011 miljoner kronor, vilket är 288 miljoner kronor eller fyra procent högre än budget. Kostnaderna blev 6 954 miljoner kronor, det vill säga 230 miljoner kronor eller tre procent över budget.
Resandet blev 48 procent högre än under pandemiåret 2021. Samtidigt ökade Skånetrafikens marknadsandel av det motoriserade resandet till 31 procent från 2021 års 21 procent.
Punktligheten blev för stadsbusstrafiken 81 procent, för regionbussarna 79 procent, för pågatågen 88 procent och för Öresundstågen 82 procent.
– Vi har gjort flera lyckade satsningar för att få tillbaka de kunder vi tappat under pandemin, till exempel har vi haft reakampanjer på periodbiljetter i både Skåne och över Öresund. En annan sak jag gärna vill nämna är Företag Komplett. Konceptet innebär att företag på ett enkelt sätt kan erbjuda sina anställda periodbiljetter som löneförmån. Det gör företagen till mer attraktiva och hållbara arbetsplatser, säger Maria Nyman, trafikdirektör på Skånetrafiken.
Lämna ett svar