![](https://www.bussmagasinet.se/wp-content/uploads/2023/03/MAN-Uppsala.jpg-1024x507.jpg)
MAN har haft stora framgångar i Skandinavien med sina elbussar. Bland annat har GUB i Uppsala elledbussar från MAN. Foto: GUB.
Sverige, Norge och Danmark ligger i framkant i Europa när det gäller elektrifieringen av den tunga trafiken. Det sa Alexander Vlaskamp, vd för buss- och lastbilstillverkaren MAN på en digital presskonferens på tisdagen. Vlaskamp kunde konstatera att de tre skandinaviska länderna har varit påtagliga framgångsmarknader för MAN:s bussar. Med den erfarenheten i ryggen väljer MAN också att satsa på Norden när företaget nu börjar lansera sina batterielektriska lastbilar.
MAN räknar med att över 370 eldrivna stadsbussar från företaget kommer att vara i trafik i de tre länderna i slutet av året. Därmed är Skandinavien en nyckelmarknad för MAN:s elbussar som nu har tillverkats i drygt 1 000 exemplar.
– Medan en del europeiska länder fortfarande står i startblocken har elektromobilitet verkligen kommit till Skandinavien. På grund av framåtblickande politiska beslut och att stora delar av befolkningen är öppen för innovationer är de nordiska länderna föregångare när det gäller elektrifierade transporter. Det är en anda som behövs i hela Europa, förklarade Alexander Vlaskamp.
Ett exempel på det Vlaskamp talade om är att Malmö och Nobina blev tvåa i Europa och först i Skandinavien med att sätta MAN:s elbuss Lion´s City E i trafik sommaren 2021. I Sverige har MAN levererat elbussar för trafik i bland annat Göteborg, Stockholm, Malmö och Uppsala.
![](https://www.bussmagasinet.se/wp-content/uploads/2023/03/MAN-Malmo-laddning.jpg)
Laddning i Malmö. Malmö och Nobina blev tvåa i Europa och först i Skandinavien med att sätta MAN:s elbuss Lion´s City E i trafik sommaren 2021. Foto: Ulo Maasing.
Välfylld
Den skandinaviska orderboken för elbussar är välfylld hos MAN: 76 eldrivna stadsbussar till Oslo mot slutet av året, 45 till Köpenhamn under hösten, 89 till Uppsala, Lund och Tvåstad.
Dessutom konstaterar MAN att det i Skandinavien är tio större elbussupphandlingar på gång för leverans under 2024/2025. Men där är valet av leverantör ännu inte klart och Alexander Vlaskamp poängterade att konkurrensen på marknaden är stenhård. Elektrifieringen har medfört att en rad nya busstillverkare som tidigare inte funnits på den skandinaviska marknaden nu har gjort entré. Det gäller inte minst kinesiska företag.
– Laddinfrastrukturen för tunga fordon måste byggas ut kraftigt. Det gäller främst för lastbilarna, men också för att mer långväga busstrafik ska kunna elektrifieras, sa Alexander Vlaskamp som räknar med att 95 procent av de nya bussarna ska vara utsläppsfria 2030.
Vätgas
MAN-chefen fick på presskonferensen också frågor om vätgas- och bränslecellsdrift, men han bedömde att vätgasen inte skulle ha någon större roll det kommande årtiondet. Istället ligger fokus främst på batterielektriska fordon som är avsevärt mer energieffrektiva och dessutom finns i serieproduktion.
– Energieffektiviteten hos batterielektriska fordon är 75 procent, medan den vid bränslecellsdrift är 25 procent och i den konventionella förbränningsmotorn endast 15 procent.
– Vi forskar naturligtvis när det gäller vätgas, både i bränsleceller och i förbränningsmotorer. Men om det ska vara någon mening med vätgasdrift måste det handla om grön vätgas, producerad med förnybar energi, slog Alexander Vlaskamp fast.
Lämna ett svar