Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Stor ommöblering hos busstillverkaren MAN

Barbaros Oktay får det övergripande ansvaret för MAN:s bussverksamhet. Foto: MAN.

Busstillverkaren MAN Truck & Bus möblerar om rejält i toppen, något som vi delvis kunde rapportera om redan den 27 februari. Förändringarna är dock större än vad som då var känt. Bland annat skapas en ny post som chef för bussverksamheten, Head of Bus, direkt underställd MAN:s vd Alexander Vlaskamp. Till den nyinrättade posten har utsetts Barbaros Oktay som får får det övergripande ansvaret för teknik, produktion och försäljning.

Den nuvarande busschefen Rudi Kuchta blir, som vi tidigare rapporterat vd för MAN:s verksamhet i Österrike. Där efterträder han Robert Katzer som blir färsäljningschef buss i den nya företagsledningen.

– Barbaros Oktays huvuduppgift blir att genomföra vårt omfattande åtgärdspaket för att förbättra intäkterna och åter göra vår bussaffär lönsam. För att säkerställa att detta blir framgångsrikt har vi förstärkt busschefens roll och ansvar för MAN:s bussverksamhet, säger Alexander Vlaskamp.

– Bussverksamheten kommer även i fortsättningen att vara en viktig del av MAN:s produktportfölj.

Barbaros Oktay började sin karriär 2004 inom MAN Truck & Bus vid företagets fabriksanläggningar i Ankara, Turkiet. Sedan dess har han innehaft flera olika chefsposter inom företagsgruppen, senast som chef för busslösningar inom Traton och chef för teknisk chef för buss inom MAN Truck & Bus.

Oktay tar över efter Rudi Kuchta, mångårig chef för MAN:s bussverksmhet. Ny försäljningschef för MAN bussar blir Robert Katzer.

Bakgrunden till de stora ledningsförändringarna i MAN är att företagets bussförsäljning har tagit mycket stryk de senaste åren, inte minst på grund av pandemin och det ryska anfallskriget på Ukraina. Efter pandemiåret 2021 ökade MAN:s bussförsäljning endast med fyra procent från 2021 till 2022 och landade i fjol på 4 806 bussar, långt under de 7 400 bussar man sålde 2019.

MAN har heller inte lyckats bryta sig in som företagsledningen önskat när det gäller elbussförsäljningen på den tyska hemmamarknaden. Där har Mercedes-Benz 47 procents marknadsandel.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)