Efter händelsen den 11 april då en buss med ett 40-tal danska skolbarn med lärare stoppades av tullen vid Öresundsbron kräver nu MHF att regeringen snabbar på införande av alkobommar vid Öresundsbron och i Sveriges hamnar. Vid händelsen, som vi tidigare rapporterat om (klicka här), stoppades bussen sedan tullpersonalen reagerat på förarens körning.
Bussföraren var påtagligt berusad, hade med sig ett antal ölburkar samt en vattenflaska fylld med öl.
NTF konstaterar att det är fyra gånger så vanligt med rattfylleri i hamnar jämfört med i övriga vägtrafiken.
– Rattfylleri vid gränskontroller och hamnar är tyvärr inget ovanligt. Vi ser också att antalet alkohol- och drogpåverkade förare som tullen stoppar i sina nykterhetskontroller har ökat kraftigt under de senaste åren, säger Tomas Jonsson, projektledare vid MHF.
Bilden av att rattfylleri är ett problem i hamnar bekräftas av Tullverkets statistik för nykterhetskontroller 2022. Tullverket stoppade 569 alkohol- och drogpåverkade förare mellan 1 januari och den 26 oktober förra året. Det är en ökning med 33 procent jämfört med hela 2021.
– Med enkla lösningar som alkobommar kan man kontrollera all ankommande trafik till Sveriges gränser, utan det behövs stora personalresurser från polis, tull och kustbevakning, då kontrollerna sker helt automatiskt, säger Tomas Jonsson.
– MHF kräver nu att regeringen skyndar på införandet av alkobommar vid Öresundsbron och i Sveriges hamnar.
Alkobommar fungerar så att förare som kör ut från en färja i en hamn får blåsa i en automatisk nykterhetskontroll. Om föraren är nykter åker bommen upp. Om en förare är alkoholpåverkad hindrar alkobommen personen från att åka ut i trafiken och polis, tull eller kustbevakning tillkallas.
Lämna ett svar