
Höga drivmedelspriser gör att Kalmar Läns Trafik drabbas av stora underskott. Foto: Region Kalmar Län.
Betydande nerskärningar väntar kollektivtrafiken i Kalmar län för att möta de stora underskotten för Kalmar läns trafik, KLT. Framför allt är det stora kostnadsökningar för drivmedel som ligger bakom underskotten. I fjol blev underskottet för Kalmr läns trafik cirka 95 miljoner kronor i förhållande till budget. Prognosen för i år är ett underskott på närmare 82 miljoner.
De största nerskärningarna, eller effektiviseringarna som regionens politiker kallar dem, kommer att göras i tågtrafiken på Tjustbanan, men inte heller busstrafiken går fri från nerskärningar.
När det gäller busstrafiken är utbudet i regionen på en del håll större än vad som tidigare har bestämts i regionens trafikförsörjningsprogram. Vid tidtabellsskiftet i augusti försvinner alla avgångar med färre än fem resenärer per tur.
På det sättet ska regionen spara närmare två miljoner.
I ett andra steg väntar större nerskärningar i busstrafiken. På vardagar ska trafiken utanför peaktid bantas, sena kvällsturer fredagar och lördagar tas bort, likaså turer efter klockan 23 under veckans fyra första vardagar.
Politikerna i regionens kollektivtrafiknämnd konstaterade på onsdagen också att tågtrafiken på Tjustbanan mellan Västervik och Linköping har dragits med många kvalitetsbrister och inställda tåg. Nu ska åtskilliga turer bort tills Trafikverket har rustat upp banan.
På vardagarna minskas antalet avgångar från 16 till sex, tre från Linköping och tre från Västervik. Lördagarnas tolv avgångar minskas till fyra och söndagarnas fjorton avgångar bantas också till fyra. Avgångarna ersätts med buss.
Omkring femton miljoner kronor om året räknar KLT med att spara på nerskärningarna på Tjustbanan.
Lämna ett svar