Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Regeringen måste ingripa mot biogaschock”

Biogasbuss från Svealandstrafiken. Foto: Länstrafiken Örebro.

Regering och riksdag måste agera snabbt för att minimera konsekvenserna av att skattebefrielsen för biogas och biogasol nyligen förklarades ogiltig av tribunalen, den första instansen i EU-domstolen. Det kräver branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik tillsammans med Fossilfritt Sverige, tretton andra branschorganisationer samt ett 50-tal företag och organisationer i ett brev till flera av regeringens ministrar.

Bakgrunden är att EU-kommissionen sommaren 2020 godkände en tioårig förlängning av Sveriges skattebefrielse för biogas, något som krävs då skattebefrielsen räknas som statsstöd. Kommissionens godkännande överklagades dock av ett företag till tribunalen, EU-domstolens första instans, som upphävde besluten i en dom som kom i slutet av december. Domen handlar dock inte om den svenska skattebefrielsen är förenlig med EU:s statsstödsregler eller inte, utan om kommissionens beslut har gått rätt till.

I början av mars meddelade Skatteverket att man med anledning av domen inte längre beviljar skattebefrielse för biogas eller biogasol. Sveriges Bussföretag har tidigare räknat ut att avskaffandet av skattebefrielsen ökar driftskostnaderna för biogasbussar med omkring tio kronor per mil.

Enligt Svensk Kollektivtrafik ökar kostnaderna för kollektivtrafiken med cirka 200 miljoner om året. Men det kan bli mycket värre. Risken finns nämligen att Skatteverket tvingas att kräva tillbaka skattebefrielsen för åren 2021 och 2022. Då kan de regionala kollektivtrafikmyndigheterna bli återbetalningsskyldiga för ytterligare 360 miljoner kronor.

– Redan nu syns förödande konsekvenser för bland annat kollektivtrafik, åkerier, jordbruk och industri.som utgör ett direkt hot mot den fantastiska utveckling som skattebefrielsen har bidragit till, heter det i brevet till finansminister Elisabeth Svantesson (M), energi- och näringsminister Ebba Busch (KD), klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L), landsbygdsminister Peter Kullgren (KD), infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) samt ministern för civilt försvar, Carl-Oskar Bohlin (M).

Även en lång rad riksdagsledamöter har fått brevet.

Där uppmanas regeringen att se till att det inte blir några återkrav på den skattebefrielse som redan har beviljats. Regeringen uppmanas också att se till att full skattebefrielse för biogas och biogasol återställs. Det finns nämligen, framhåller brevskrivarna, nya EU-bestämmelser som gör det möjligt. De nya bestämmelserna beslutades av EU-kommissionen den 9 mars 2023 och börjar gälla inom några veckor.

Bland undertecknarna från kollektivtrafikbranschen finns Johan Wadman, vd för Svensk Kollektivtrafik, Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen, David Källsten, vd för Scania Sverige och Marie Larsson, vd för Skellefteå Buss.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)