Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Johan Ekman på offensiven

Johan Ekman och EkmanBuss Flexibussitet utökar vagnparken i vår med i runda tal 30 procent.

Nu gör Johan Ekman och hans företag EkmanBuss Flexibussitet en storsatsning präglad av en stark framtidstro. I veckan tog han emot tre nya bussar, vilket i praktiken är en 30-procentig utökning av företagets bussflotta. Och mer ska det bli under våren eller försommaren.

– Jag är oerhört tacksam att marknaden vill ha oss, och att kunderna också fortsatt vill ha premiumprodukter, säger Johan Ekman till Bussmagasinet.

I veckan tog Johan Ekman, till höger, emot sina nya bussar från Svenska Neoplans Jocke och Claus Bay.

I veckan tog Johan Ekman emot tre nya bussar från Svenska Neoplan: en Neoplan Skyliner och två MAN Lion´s Coach. En av dessa är i första hand tänkt för expressbussföretaget Ybuss. EkmanBuss är sedan hösten 2021 hälftenägare i Ybuss med bussföretaget Byberg & Nordin som den andra delägaren.

Riktigt som andra bussar i Ybuss´ trafik är inte den nya bussen, även om designen i grunden är samma som på övriga bussar hos Ybuss.

Expressbuss med guldkant – en av de tre nykomlingarna i Ekmanfamiljen är avsedd för Ybuss´trafik, men har en typisk guldkant i designen.

Nykomlingen är nämligen en buss med guldkant. Bokstavligt talat.

Längst ner på sidorna löper nett brett guldfärgat band, ett dekorelement som är gemensamt med övriga bussar hos EkmanBuss Flexibussitet och som gör att bussen även kan integreras i företagets övriga verksamhet.

– Även om återhämtningen inte har varit lika stark som för våra kollegor längre söderut gör vi nu en satsning på Ybuss och dubblerar trafiken längs Norrlandskusten jämfört med förra sommaren, säger Johan Ekman.

De båda andra bussarna har EkmanBuss´ välkända design, även om de enligt Johan Ekman inte riktigt motsvarar den bussness class som är företagets signum.

– Jag är ju känd för att vara kräsen.

– Visst är vår satsning på nya bussar en stor affär för oss. Vi ska snart ta emot ytterligare en buss, även om jag inte vill avslöja några detaljer än. Det innebär att vi under våren investerar omkring 20 miljoner kronor i nya bussar, trots att kostnadsläget är tufft med höga räntor, säger Johan Ekman.

Turist- och beställningstrafiken utvecklas starkt, uppger han.

– Omedelbart efter pandemin var det mest dagsresor som gällde medan utlandsresorna stod still. Men nu reser människor utomlands igen, till Tyskland och andra nära länder i Europa.

– Beställningstrafiken har ökat kraftigt, både när det gäller företagskunder och privatmarknaden. Det verkar som att alla som inte gifte sig under pandemin gör det nu, skrattar Johan Ekman.

I vårt samtal kommer han också in på bristen på bussförare.

– Åldersgränsen är orimlig. Min äldsta son har snart gjort värnplikten. Där får han köra en 52 tons lastbil. Men han får inte köra buss i det civila, exemplifierar Johan Ekman.

– Och man får inte kompetenta bussförare genom att tvinga dem att gå igenom en gymnasieutbildning som till stor del är en verkstadsutbildning.

Johan Ekman tycker att det är rätt att ställa krav på regering och myndigheter när det gäller åtgärder för att tackla förarbristen.

– Men det går inte bara att skrika på regeringen. Vi i branschen måste göra något själva, visa på karriärmöjligheter och höja yrkets status. Det kan göras på en rad olika sätt. Vi fortsätter till exempel med skräddarsydda uniformer i företaget. Det visar att vi sätter värde på medarbetarna som individer.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)