Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny styrelse för bussföretagen

Tomas Byberg, omvald som styrelseordförande i Sveriges Bussföretag.

Branschorga-nisationen Sveriges Bussföretag valde på sin årsstämma på onsdagen en delvis ny styrelse. Tomas Byberg, vd för bussföretaget Byberg & Nordin, omvaldes som ordförande, men i övrigt fick Sveriges Bussföretags styrelse flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.

– Jag är tacksam över att ha fått fortsatt förtroende att leda styrelsen i Sveriges Bussföretag. Bussbranschen är en viktig motor i det svenska samhället för att transportera runt människor till olika platser och att få vardagen att fungera. Nu är det också viktigare än någonsin att vi säkrar kompetensen i branschen för att kunna fortsätta erbjuda ett grönare resande. Idag är fyra av tio bussförare över 60 år och det utbildas för få nya bussförare. Det behöver fyllas på med fler bussförare underifrån genom satsningar på fler platser i yrkesvux och på arbetsmarknadsutbildningar, reglerna för körkortsålder behöver ändras och det behöver bli enklare för unga att komma in i yrket, säger Tomas Byberg.

– Kollektivtrafiken är en av nycklarna till att nå klimatmålen. Svenska bussar kör redan idag över 85 procent på förnyelsebara drivmedel. I och med de kommande förändringarna av reduktionsplikten påverkas privatbilismens utsläpp negativt och därför är en ökning av det kollektiva resandet än viktigare framåt.

Det här är den nya styrelsen i Sveriges Bussföretag:

Tomas Byberg, Byberg & Nordin, omval, ordförande
Martin Pagrotsky, Nobina, omval
Anna Höjer, Transdev, omval
Frida Mattsson, Håbo Buss, omval
Helen Berg, MK Bussresor, omval
Per Thorsell, Bergkvarabuss, omval
Pär Åkerberg, Åkerbergs Trafik, omval
Robert Nyberg, Vy Buss, omval
Jonas Kempe, Connect Bus, nyval
Jan Kilström, Keolis, omval
Johan Oscarsson, VR Group, nyval
Christer Pettersson, Bivab AB, omval

5 kommentarer »

  1. Något som skulle attrahera fler att söka och bli bussförare är att lönerna bör bli klart högre. Det om något skulle göra att fler söker sig till det yrket.

  2. I Oslo finns jobb för förare med minst 2 års erfarenhet. 230,29 kr/h, alltså minst 36000 kr/månad + OB + övertid. Dessutom 70000 kr skattefri per år.
    Jag tycker att så mycket skall också vi i Sverige tjäna, då kommer yrket se attraktivt ut även för unga.
    Men allt pekar på att Sverige snart blir ett låglöneland:

    https://www.dagensps.se/investerardygnet/sverige-snart-ett-lagloneland/

    Hinner man med självkörande bussar innan detta händer?

  3. Undra om det finns nåt annat yrke än busschaufförens där överordnade är så ointresserade av själva yrket; nåt bra som händer, nåt dåligt – ingenting har någon betydelse för imorgon
    Släpp in chaufförer i dialogen, ordna en kanal från fotfolket till beslutsfattare så kommer intresse för yrket att öka

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)