Stockholms stad vill införa den strängaste miljözonen, miljözon 3, i delar av Stockholms innerstad. Där ska endast el- , gas och bränslecellsfordon få köra. Den nya miljözonen ska börja gälla redan 2024 och omfatta Gamla stan och ett område i city. Hur de nya miljözonsreglerna kommer att påverka bussturismen och turistbussarna är i nuläget oklart.
Den nya politiska ledningen för Stockholms stad, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet vill att personbilstrafiken ska minska med 30 procent och koldioxidutsläppen med 80 procent till 2030.
Men redan från och med nästa år vill den politiska majoriteten införa den strängaste miljözonen, klass 3, i Gamla stan och ett område i city. Det är dock i nuläget oklart vilka områden förutom Gamla stan som kommer att beröras. Trafikkontoret i Stockholms stad ser för närvarande på vilka delar av city som ska omfattas av miljözon 3 och ska lämna sitt förslag i slutet av året. Tanken är att miljözonen ska införas stegvis från och med nästa år, 2024, och vara fullt genomförd 2026.
– Hur den nya miljözonen kommer att påverka turistbussarna vet vi inte innan staden har gått ut med hur de tänker. Det cirkulerar många olika informationer, beroende på vem man pratar med, kommenterar Oscar Sundås, ansvarig för frågor om bussturism på Sveriges Bussföretag, till Bussmagasinet.
– Det kan gå att införa miljözonen utan att det får några större konsekvenser men det kan också få förödande konsekvenser. Även när det gäller att ”en del av City” ska hamna inom miljözonen är mycket oklart.
De fordon som får färdas i miljözon klass 3 är
• lätta och tunga elfordon
• lätta och tunga bränslecellsfordon
• lätta och tunga gasfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6
• tunga laddhybrider som uppfyller utsläppskraven för Euro 6.
Lämna ett svar