År 2030 kommer vi inte längre att sälja några stadsbussar med förbränningsmotor i Europa. Och vi ser inte att gasbussar kommer att ha någon marknad i framtiden. Det sa Heinz Kiess, marknadschef för buss vid busstillverkaren MAN på en presskonferens i Barcelona på söndagen inför måndagens öppnande av den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s kongress och mässa.
Kiess uppgav också att MAN anser att det finns en plats för bränslecellsbussar i framtiden. Men MAN bedömer att det inte handlar om mer än tio procent av marknaden. I praktiken betyder det att MAN är övertygad om att batterielektriska bussar kommer att dominera stort i stadstrafik under många år framåt.
Däremot kommer MAN inte att satsa på stadsbussar som klarar de nya Euro 7-normerna. Det skulle, menar företaget, aldrig gå att räkna hem de investeringar som krävs. Nyligen avsiserade också Daimler (Mercedes-Benz) att man inte kommer att investera i klass I-bussar med euro 7.
På mässan visar MAN följaktligen den senaste och kompakta versionen av stadsbussen Lion´s City E. Det är en 10,5-metersbuss med tre dörrar. Men redan på Busworld i Bryssel får vi sannolikt se nya elbussar från den tyska tillverkaren som liksom Scania ingår i Traton. I Spanien har MAN redan presenterat en första Lion´s City E i klass II-utförande och med största sannolikhet kommer företaget att i höst presentera lågentrébussar i såväl klass I- som klass II-utförande.
Bussmagasinet är naturligtvis på plats i Barcelona och återkommer med ett antal rapporter de närmaste dagarna.
Lämna ett svar