För turistbussarna ser vi en bra återhämtning, men totalmarknaden är ungefär 50 procent ner. Under andra halvan av året kommer också en återhämtning när det gäller bussar för kollektivtrafik. Det säger Ergiz Esen, vd för det som tidigare hette EvoBus Sverige men som från den 12 juli har namnet Daimler Buses Sverige AB.
Vi träffar Ergiz Esen på företagets kontor i Alvik i västra Stockholm en semesterstilla julidag för att summera det första halvåret och blicka lite framåt mot det andra. Både för Daimler Buses svenska verksamhet, men även för övriga Europa innebär året en hel del nyheter.
I Sverige har marknaden för turistbussar haft en påtaglig återhämtning, men Ergiz Esen pekar på att även leveranserna av klass II- och klass I-bussar nu lyfter.
– Totalmarknaden styrs i hög grad av trafikupphandlingarna. Vi förväntar oss att den går upp nu eftersom vi har många leveranser under andra halvåret, säger Ergiz Esen.
Ett exempel är de femton Mercedes-Benz eCitaro som redan under sensommaren levereras till Nobina i Nyköping, ett annat exempel är ett par betydande leveranser till Connect Bus.
Till företagets landsbygds- och regiontrafik i Kronoberg ska Daimler Buses under sensommaren och hösten leverera totalt 57 bussar, varav 45 Mercedes-Benz Intouro och tolv Setra dubbeldäckare. Även till den trafik som Connect Bus i vintras vann i Östgötatrafikens upphandling av stadstrafiken i Motala och landsbygdstrafiken i västra Östergötland ska Daimler Buses leverera tolv eCitaro. Det sker dock först efter nyår eftersom trafikstarten för avtalet är nästa sommar.
Till Gotlandsbuss/Bivab levereras i dagarna nio Setra lågentrébussar. Under försommaren levererades också tretton Mercedes-Benz Intouro till samma företag.
– Efterfrågan finns helt klart, konstaterar Ergiz Esen.
– Samtidigt är orderböckerna välfyllda, särskilt för i år då de är helt fulla. Även för nästa år har vi mycket gott om order.
Ändringar
Det är inte bara försäljningen som nu har skjutit fart på allvar för Daimler Buses. Företaget genomför också flera förändringar. I våras blev det klart att karosseritillverkningen för både Mercedes-Benz och Setra bussar om några år helt ska flyttas till Holýšov i Tjeckien.
– Det innebär inte att vi lämnar marknaden när det gäller tillverkningen. Vi står med båda benen i Tyskland och Europa när det gäller produktionen, betonar Ergiz Esen.
– Det handlar om en optimering av produktionen. Holýšov tar över karosseritillverkningen medan vår fabrik i Mannheim blir vårt kompetenscentrum för elbussar. Samtidigt blir Ulm Daimler Buses kompetenscentrum för turistbussar från såväl Setra som Mercedes-Benz. Vi fortsätter alltså produktionen i både Mannheim och Ulm i full fart. Fabriken i Ligny-en-Barrois i Frankrike fortsätter att vara inriktad på produktion av Citaro. Nu tillverkas där Citaro med förbränningsmotor, men i framtiden kan det också bli eCitaro, beroende på efterfrågan.
Namnbyte
Den 12 juli bytte EvoBus namn till Daimler Buses och EvoBus Sverige blev Daimler Buses Sverige.
– Vi har arbetat under namnet EvoBus och med varumärkena Mercedes-Benz, Setra, OmniPlus och Busstore i nästan 30 år men har känt behovet av ett namnbyte, inte minst därför att vi vill vara ledande när det gäller omställningen till nollemissionsbussar. Det nya namnet är logiskt gentemot kunderna och samhället, men i omställningen behöver vi också attrahera nya talanger, nya medarbetare med nya kunskaper.
– Där tror vi att det nya namnet kommer att hjälpa oss. Daimler är ju ett väletablerat och mycket respekterat namn , framhåller Ergiz Esen.
Lämna ett svar