
Anna Grönlund spanar in bussar på UITPs stora mässa och kongress UITP Global Summit som hölls i Barcelona, Spanien, månaden innan Spanien tog över som ordförande i EU. På bilden även Sveriges Bussföretags förbundsordförande Tomas Byberg och företrädare för busstillverkaren Mellor.
Spanien tog över som ordförande i EU den 1 juli och landet har nu presenterat sitt program för det närmaste halvåret. För bussbranschens del finns i detta första övergripande program få konkreta förslag att ta fasta på. Men intressant är att Spanien tydligt fokuserar på frågor med beröring på turism, digitalisering, hållbar omställning och behovet av närmare samarbete med Latinamerika och Karibien, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag. Som bussmagasinet rapporterade på tisdagen (klicka här) kan det bl a få betydelse för EU:s import av litium, ett mineral som har stor betydelse för tillverkning av batterier till elbussar och andra elfordon.
– För den svenska bussbranschens del pågår flera processer inom EU med stor betydelse för branschens framtid. Vi driver på för att EU innan parlamentsvalet 2024 ska hinna behandla översynen av körkortsdirektivet och då förhoppningsvis besluta om en generellt sänkt ålder för bussförare och slopandet av den så kallade 50-km gränsen. Det finns även förslag kring utsläppsnivåer för tunga fordon där EU-kommissionen plötsligt har infört nya definitioner för bussar, vid sidan av existerande och sedan många år accepterade klasser för bussar såsom klass I, II och III, säger Anna Grönlund och fortsätter:
– I det nya förslaget till utsläppsnivåer för tunga fordon pratar man om stadsbussar och regionbussar. Bland annat vill man i begreppet stadsbussar ta med lågentrébussar klass II, vilket innebär problem för branschen. Här har elektrifieringen inte alls hunnit lika långt som för klass I-bussar.
– Våra internationella organisationer IRU och UITP driver nu tillsammans med fordonsindustrins europeiska branschorganisation ACEA krav på att detta ska ändras och att man i EU:s nya lagförslag för utsläppsnivåer för tunga fordon ska hålla sig till samma klassificering som i existerande och accepterade regelverk. Det gäller exempelvis direktivet för rena fordon, Clean Vehicles Directive. Det är ett direktiv som också är inarbetat i branschens rekommendation för upphandlad busstrafik, Bus Nordic, kommenterar Anna Grönlund.
I det spanska programmet för ordförandeskapet andra halvåret 2023 finns också många skrivningar om digitalisering. I flera år har det pågått diskussioner om öppna data i kollektivtrafiken, likaså möjligheterna till harmoniserade biljettsystem i kollektivtrafiken.
Anna Grönlund har som vice ordförande i IRU Passenger Committé och ledamot i den svenska delegationen i UITP:s EU Committé, nära följt diskussionerna.
– Mitt intryck är att dessa förslag blir mer urvattnade ju längre de bearbetas, säger hon.
– Dels finns det tekniska utmaningar, dels är intresset hos många aktörer litet för att få till stånd ett genombrott. De påverkar u affärsmodeller och rätten till offentligt ägd data, ibland tillkommer även integritetsaspekter.
Spanien tar över efter Sverige som var ordförande första halvåret 2023. Efter Spanien tar Belgien vid första halvåret 2024. Klicka här för att läsa hela programmet.
Lämna ett svar