En av de mest välkända profilerna i svensk bussnäring, Göran Mellström, har sålt sin 40-procentiga andel av Mekka Traffic Group där bland annat Bergkvarabuss och Stockholms Spårvägar ingår. Affären genomfördes den 29 juni. Köpare är infrastrukturfonden Cube II, som nu blir ensam ägare till Mekka Traffic.
Göran Mellström och hans bror Ronny ägde tidigare Mekka Traffic med Bergkvarabuss som då var Sveriges största familjeägda bussföretag. I november 2017 förvärvade den europeiska infrastrukturfonden Cube II 60 procent av aktierna i Mekka Traffic medan Göran Mellström behöll en 40-procentig ägarandel.
Mellström fortsatte som vd och styrelseordförande i koncernen, men har sedan dess gradvis trappat ner sitt arbete i Mekka Traffic. Hösten 2019 tog Per Thorsell över vd-posten i koncernen och sedermera lämnade Göran Mellström även uppdraget som styrelseordförande. Han stannade dock kvar i styrelsen fram till den 29 juni i år då han sålde sitt aktieinnehav till Cube II.
2019 sålde Mekka Traffics nya huvudägare det tyska bussföretaget Elite Traffic med bas i Hamburg och cirka 160 bussar liksom dess moderbolag Schäfer Traffic till Göran Mellström som alltjämt äger Elite Traffic och är dess vd.
I Mekka Traffic ingår Mekka Service, Bergkvarabuss, Traveller Buss, Fårbobuss samt Öresundsterminalen.
Infrastrukturfonden Cube II ingår i Cube Infrastructure Managers med bas i Luxemburg. Investerarna i Cube II består till hälften av pensionsfonder från Tyskland och Frankrike. Den andra hälften består av pensionsfonder från övriga Europa samt Nordamerika.
Cube II äger flera andra, stora bussföretag i Europa. Dit hör Umove, det tredje största bussföretaget i Danmark med en flotta av cirka 500 bussar. Cube II är dessutom ett holdingbolag som äger tre franska bussföretag med tillsammans cirka 1 500 bussar.
Lämna ett svar