
I augusti startar produktionen av nya Setra MultiClass 500 LE i tre tvåaxliga versioner och snart även en treaxlig version. Foto: Ulo Maasing.
I augusti rullar de första bussarna i Setras nya MultiClass ut från Daimler Buses fabrik i turkiska Hosdere, strax utanför Istanbul. Nya MultiClass 500 LE visades för första gången för media i mars i år. Nu har Daimler Buses presenterat bussen närmare för internationell fackpress. MultiClass 500 LE, där LE står för lågentré, kommer i såväl klass I- som klass II-utförande och i fyra längder, från 10,5 till 14,5 meter. De tvåaxliga versionerna kan också fås som lätthybrid. Designen är lite annorlunda och kommer säkert att väcka reaktioner, både positiva och kritiska. Bussarna följer de nordiska rekommendationerna i Bus Nordic liksom tyska lokaltrafikorganisationen VDV:s normer.
Efter att i fjol ha lanserat den nya generationen turistbussar från Setra, ComfortClass 500 och TopClass 500 kommer nu MultiClass 500 LE. Den längsta versionen, 518 LE är 14,5 meter och treaxlig, medan 10,5-, 12,2- och 12,9-metersversionerna är tvåaxliga och även finns som lätthybrid. Samtliga modeller är dieseldrivna och kan naturligtvis även köras på biodiesel som HVO.
Enligt Daimler Buses är Skandinavien och Tyskland de huvudmarknader företaget siktar in sig på med 500 LE.
Daimler Buses räknar med att i mitten av årtiondet introducera batterielektriska regionbussar. Enligt Daimler Buses är den nya modellserien förberedd för en helt elektrifierad drivlina. Samtidigt uppger företaget att det är svårt att kombinera lågentré med batterier på taket. Då krävs en annan design än den som MultiClass 500 LE har.

Den kompakta 10,5-metersversionen kan liksom övriga tvåaxliga versioner fås med lätthybrid. En rad dörralternativ finns. Foto: Ulo Maasing.
Teatersalong
Just designen på MultiClass 500 LE kommer att väcka reaktioner eftersom den inte följer de konventionella mallar vi har vant oss vid när det gäller bussar i kollektivtrafik. Fronten känns igen från TopClass och ComfortClass, men sedd från sidan är MultiClass annorlunda.
I låggolvsdelen, fram till mittdörren är sidofönstren mycket stora och långt nerdragna, men på höggolvsdelen går fönstren inte alls lika långt ner.
Karossen har mjukt rundade hörn vilket eliminerar den lådkaraktär som annars kan prägla bussar för kollektivtrafik.
Själva uppskattar vi designen, men den tar lite tid att vänja sig vid med sina formgrepp som påminner om funkis- och Bauhausarkitektur.
– Vi har eftersträvat en enkelhet i designen och har designmässigt separerat låggolvsdelen och höggolvsdelen. Man skulle kunna säga att passagerarutrymmet likt en teatersalong är uppdelat i parkett och läktare, berättar Vincent Thess, designer vid Daimler Buses.
Låggolvsdelen sträcker sig till bakaxeln, oavsett bussens längd. Därifrån är det tre låga trappsteg, 16 – 17 centimeter höga, upp till höggolvsdelen, ”läktaren”.
Fyra grundversioner
MultiClass 500-serien är modulärt byggd och har vissa mått gemensamma, oavsett längd. Det är bara hjulbasen och antalet axlar som varierar. Samtliga versioner har ett främre överhäng på 2,7 och ett bakre på 3,30 meter. Även mittdörren har samma placering, oavsett version: 1,54 meter framför drivaxeln.

En rad inredningsalternativ finns. Den här bussen är inredd för stads- och förortstrafik med låggolv fram till bakaxeln och skiljeväggar i glas. Foto: Ulo Maasing.
Fyra grundversioner finns, men dessa kan fås med en rad alternativ, bland annat när det gäller inredning och förarplats. Samtliga kan också fås i klass I-utförande och klass II-utförande, alltså för stadstrafik och regiontrafik. För svensk del lär det främst som klass II-buss som nya MultiClass är intressant.

Den här bussen är inredd främst med tanke på regiontrafik med bekväma stolar med höga ryggstöd. Stolarna är placerade på båda sidor om mittgången, men nya MultiClass kan också fås med podester på antingen höger eller vänster sida. Foto: Ulo Maasing.
Minstingen, den 10,5 meter långa S 510 LE är en kompakt nykomling som saknade motsvarighet i den förra generationen MultiClass. Hjulbasen är blygsamma 4,5 meter vilket ger bussen en vändradie på endast 17,3 meter. Det är en egenskap som kan komma till stor nytta i exempelvis trånga stadskärnor men också på slingrande, smala vägar. Som mest kan versionen ha plats för 39 sittande passagerare.
S 515 LE är en normallång, mångsidig tvåaxlig buss, 12,2 meter lång och med upp till 51 sittplatser.
Den näst största versionen, S 516 LE är också tvåaxlig och 12,9 meter lång samt med upp till 55 sittplatser. Användningsområdet torde främst vara region- och skoltrafik.
Storebror i familjen, 518 LE är treaxlig och 14,5 meter lång. Det gör att den främst är inriktad på starkt trafikerade linjer, skoltransporter och långa regionala linjer.
Många varianter
Konstruktörerna av nya MultiClass har från början satsat på att skapa en buss som går att anpassa till en lång rad olika trafikuppgifter och behov. Oavsett version kommer nya MultiClass exempelvis med en lång rad varianter när det gäller dörrar, inredning med mera. Framdörren kan således fås som enkel- eller dubbeldörr med 90, 115 eller 138 centimeters dörröppning, mittdörren kan fås enkel eller dubbel. Dessutom kan samtliga modeller fås med en 90 cm bred dörr bakom bakaxeln. Även för själva dörrtypen finns en rad alternativ. Flera olika versioner av rullstolsramp, både mekaniska och eldrivna, finns för mittdörren.
Samtliga dörrar är glasade i hela sin höjd. En designfiness förtjänar också att påpekas: Ovanför dörrarna finns en färgad glaspanel som gör att dörrarna på ett elegant sätt smälter in i karossens linjer. En annan finess är mellanväggarna i glas som bidrar till det ljusa och luftiga intrycket av passagerarutrymmet.
Bland de många inredningsalternativen finns genomgående låggolv i den främre delen eller podestrar, antigen på höger eller vänster sida eller på båda sidor. En lång rad stolsalternativ erbjuds och som tillval finns även bagagehyllor i perforerad metall så att passagerarna enkelt kan kolla att de inte glömmer något ombord.
På motsvarande sätt finns flera olika alternativ när det gäller luftkonditionering.
Förarplats
För de tvåaxliga bussarna finns två motoralternativ, Daimlers OM 936 på 299 respektive 354 hästkrafter medan den treaxliga versionen har OM 470 på 394 hästkrafter. Köparen kan också välja mellan flera växellådor, både manuella och automatiska, från ZF, Voith och GO. Bränsletanken är på cirka 300 liter och kompletteras med en AdBluetank på 53 liter. Placeringen varierar beroende på modell och inredning.
För att minska bränsleförbrukningen har konstruktörerna lyckats skapa en buss som är cirka 300 kilo lättare än föregångareen. Bland annat väger karossen 80 kilo mindre, inredningen 65 kilo mindre och chassiet 50 kilo mindre. Och den som börjar titta närmare på bussen kommer att känna igen en rad komponenter från andra modeller från Daimler Buses.
Framrutan kommer från Mercedes-Benz Intouro, likaså luftkonditioneringen och komponenterna till hybridversionen och bakpartiet, framaxeln från Citaro, de främre körriktningsvisarna från Setras turistbussar, stolarna från olika Mercedes- och Setramodeller och så vidare.
Förarplatsen finns i tre olika utföranden, beroende på vilken trafik bussen främst ska användas i: stadstrafik, stads- och regiontrafik samt långväga trafik. Men även här finns olika alternativ när det gäller inredning, utrustning och luftkonditionering.
– Vi har även tänkt mycket på att föraren ska ha bra förvaringsutrymmen, berättar Vincent Thess.
Vi har själva inte provkört nya MultiClass 500, men från kollegor som satt sig bakom ratten har vi genomgående hört positiva kommentarer. Som passagerare har vi upplevt de tvåaxliga modellerna positivt, från bekvämt insteg och låg inre ljudnivå till den luftiga interiören tack vare de stora sidofönstren i låggolvsdelen.
Lämna ett svar