Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Miljöpartiförslag om miljözon 3 i Stockholm hårt slag för besöksnäringen

Miljöpartiets förslag om miljözon 3 blir ett hårt slag för besöksnäringen i Stockholm, skriver Transportföretagens och Sveriges Bussföretags Marcus Dahlsten och Anna Grönlund. Foto: Ulo Maasing.

Stockholms stad planerar att införa miljözon klass 3 i Gamla stan och ett område i City, med start 2024 och fullt införd 2026. Den samlade fordonsflottan i bussbranschen kan inte möta kraven på många år vilket i praktiken innebär ett körförbud för bussar i centrala Stockholm. För alla som vill ta del av Stockholms fantastiska besöksnäring blir detta ett hårt slag! Det skriver Transportföretagens vd Marcus Dahlsten samt Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.  (Artikeln har tidigare publicerats i lokaltidningen Mitti)

Miljöpartiet säger sig värna det kollektiva resandet. Förra året gick de till val på 19 gröna punkter. En viktig punkt handlade om att partiet vill se ”ett enkelt sätt att resa klimatsmart”. Det som eftersträvades var ”bättre kollektiv trafik” och att det vara ”lätt att resa klimatsmart”. De uppger själva att ”kollektivtrafiken är unikt energisnål och klimatsmart”. Det är en uppfattning som vi på Sveriges Bussföretag helt står bakom. Därför är det svårt för oss att förstå varför Miljöpartiet nu vill försvåra för kollektivt resande i Stockholms city.

Sveriges Bussföretags medlemsföretag kommer att drabbas hårt. I en enkät med Sveriges Bussföretags medlemmar uppger de som kör turist- och beställningstrafik att de varje år genomför nästan 200 000 bussresor där zonen är tänkt att införas. Detta är resor där turister besöker hotell, restauranger och besöksmål i Stockholm och bidrar till att göra Stockholm till den fantastiska turistdestination som den är idag. Men dessa besöksmål är beroende av att bussarna når fram.

Miljöpartiets förslag om att införa Miljözon 3 i Stockholm innebär att bussar bara tillåts om de är elfordon, bränslecellsfordon, gasfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6 eller laddhybrider som uppfyller utsläppskraven för Euro 6. Här finns det ett stort problem. Energimyndigheten utredde nyligen frågan och konstaterade de att det idag finns ett begränsat utbud av elbussar för allt utom stadsbussar. 

Av de 200 000 resor som nämns ovan, finns endast kapacitet för att genomföra 6,5 resor årligen med fordon som uppfyller kraven. Förslaget innebär därmed i praktiken ett totalförbud för turist- och beställningstrafik med buss till vår huvudstads viktigaste besöksmål.

I Region Stockholms analys av besöksnäringen pekas kollektivtrafiken ut som ett verktyg för att uppnå klimatmålen. Bussföretagen utför kollektiva resor varje dag, året runt och bidrar till att miljoner människor får uppleva Stockholm klimatsmart.

Betänk exempelvis att innan pandemin var det runt en halv miljon turister som brukade ankomma Stockholm med kryssningsfartyg. De vill som regel göra en rundtur med buss för att under den korta tid de har till förfogande se så mycket som möjligt av vår huvudstad. Ett standardbesök brukar bestå av bussrundtur under fyra timmar med stopp och besök vid två-tre besöksmål samt shopping. Under ett normalår spenderar kryssningspassagerarna mer än 600 miljoner kronor i Stockholmsregionen.

Svenska bussar kör redan idag till över 85% fossilfritt och Sveriges Bussföretags medlemsföretag vill fortsätta på den vägen. Men regler för att nå klimatmål måste vara väl avvägda och i harmoni med den tekniska utvecklingen. Kollektivt resande är ett verktyg för att nå våra klimatmål – inför inte regler som försvårar klimatsmart resande. 

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen och Sveriges Bussföretag

Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges Bussföretag

Taggat som: , ,

2 kommentarer »

  1. Det är anmärkningsvärt att man kommer med förslag utan att genomföra en bruklig konsekvensanalys av sina förslag.
    Det är synnerligen oansvarigt och respektlöst för att de som har sina arbetsplatser på företag som påverkas av besöksnäringen direkt eller på ett indirekt sätt.
    Även alla utländska turisterresearrangörer som planerar att resa hit med sina turister / konferensdeltagare planerar långt i förväg. Reseåret / Besöksåret 2024 är redan färdigt planerat för de flesta hotellbokningar är redan gjorda likaså med bokningar med olika underleverantörer. Skjut på genomförandet åtminstone ett år till 2025 och gör en konskvensanalys för att trovärdigheten för dessa beslut.
    För 2025 kan t.ex. researrangörer ännu boka om och välja andra resemål än Stockholm. Personalen inom Besöksnäringen som varit på väg att återhämta sig efter pandemin kan då även ges chansen att omställa sig och hitta arbeten utanför besköksnäringen. Likaså kan restaurangpersonal försöka hitta andra arbeten för de restauranger som är beroende av turister och konferensgäster inom miljözonerna. Jag är övertygad om att alla museer som får reducerade intäkter pga. av uteblivna besökare kan ansöka om extra bidrag för att kompensera intäktsbortfallet för att även i fortsättningen hålla öppet med samma tillgänglighet för de besökare som fortfarande kommer även om antalet minskar kraftigt. Ser fram emot kommentarer.

  2. Politiska beslut kan driva utvecklingen framåt. Eller bakåt. Beslutet från Stockholms stad om miljözon 3 i Gamla Stan driver utvecklingen framåt. Där inte pengar, utan miljöhänsyn sätts i första rummet. Blir då riktigt pinsamt när företrädare för Sveriges Bussföretag visar sig som bakåtsträvare i miljöfrågor.

    Dessutom är det felaktigt att påstå att det leder till körförbud för bussar i centrala Stockholm. Dom här fordonen får köra i miljözon 3:

    – lätta och tunga elfordon
    – lätta och tunga bränslecellsfordon
    – lätta och tunga gasfordon som uppfyller utsläppskraven för Euro 6
    – tunga laddhybrider som uppfyller utsläppskraven för Euro 6.

    Det finns en mängd bussar som klarar dom här kraven. Låt dom hämta turisterna vid kryssningsterminalerna för att köra guidning i Stockholm.

    Visionära politiska beslut rörande miljön bör välkomnas av branschen, inte sågas. Då framstår branschen som reaktionär och framtidsfientlig. Vilket vi ju verkligen inte är!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)