Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Solaris störst i Danmark

Störst i dubbel bemärkelse: Solaris blev under första halvåret största bussmärke i Danmark, bland annat med hjälp av de 24 meter långa elbussar företaget levererar till Plusbus i Ålborg. Foto: Plusbus.

Det är bara en bro eller en kort färjeresa som skiljer Sverige och Danmark åt. Men bussmarknaden mellan länderna skiljer sig dramatiskt. Under första halvåret i år blev således Solaris största bussmärke i Danmark, tätt följd av Neoplan. Bilden är en helt annan i Sverige.

En sak har dock de båda länderna gemensamt: nyregistreringarna varierar kraftigt över tid. Det beror främst på offentliga upphandlingar och trafikstarter för upphandlad busstrafik. I Danmark nyregistrerades således 233 tunga bussar under första halvåret i fjol. I år blev det bara 58. Det framgår av statistik från den danska branschorganisationen De Danske Bilimportörer, motsvarigheten till Mobility Sweden.

Sambandet mellan nyregistreringar och upphandlad kollektivtrafik blir också väldigt tydligt om man ser till hur stor andel av de nyregistrerade tunga bussarna som är eldrivna. Under hela 2022 var 60 procent av de nya bussarna eldrivna. Motsvarande siffra för första halvåret i år är endast tretton procent.

Så här ser siffrorna för nyregistrerade bussar i Danmark ut för perioden 1 januari – 30 juni i år. Inom parentes siffran för samma period förra året.

Solaris: 12 (2)
Neoplan 11 (1)
MAN 5 (23)
Yutong 5 (82)
Scania 4 (0)
Isuzu 5 (1)
Iveco 0 (8)
Ebusco 1 (31)
Golden Dragon 1 (6)
Volvo 1 (0)
Van Hool 1 (5)
BYD 0 (21)
Irizar 0 (1)

Den svenska bussmarknaden för tunga bussar såg under första halvåret annorlunda ut enligt Mobility Swedens siffror:

MAN 91 (97)
Volvo 76 (168)
Mercedes-Benz 53 (9)
Setra 23 (0)
Iveco 19 (2)
Scania 11 (202)
Neoplan 5 (0)
BYD 0 (18)
Isuzu 0 (1)
Övriga 6 (27)

Bussmagasinet.se rapporterar varje månad om de senaste nyregistreringarna av bussar i Sverige. Nästa rapport presenteras här på förmiddagen den 1 augusti.

Taggat som:

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)