
Ingela Karlsson, tf vd vid Länstrafiken Norrbotten med en visualisering av en skylt med Länstrafikens nya logotyp. Bild: Länstrafiken Norrbotten.
Länstrafiken Norrbotten förnyar sin grafiska profil med ny logotyp. Den nya grafiska profilen uppges vara bättre anpassad till digitala kanaler än den hittillsvarande men ska också ge signaler om att Länstrafiken förändras. Men det kommer att ta flera år innan den nya profilen har fått hundraprocentigt genomslag eftersom Länstrafiken kommer att gå fram stegvis med omprofileringen.
Enligt Länstrafiken har den nya profilen har anpassats till gällande riktlinjer om tillgänglighet när det gäller färgkontraster och läsbarhet. Färgkombinationen blått och rött blir kvar, likasp lutningen som ska symbolisera att Länstrafiken är i rörelse framåt. Den nya logotypen har inte längre förkortningen LTN som symbol. I stället framhävs symboler för fjäll, kust och midnattsolen.
– Trenden går mot förenklade logotyper. Ur tillgänglighetssynpunkt är det viktigt med bra färgkontraster och läsbarhet. Vår kommunikation med resenärerna är idag också mer digital, och den uppgraderade grafiska profilen har därför anpassats för bra synlighet på olika typer av skärmar, säger Annika Glim, marknadsansvarig på Länstrafiken Norrbotten.
Bytet till det nya sker stegvis där digitala ytor prioriteras. Därefter byts skyltar och bussdesign vid avtalsbyten. Hållplatser byts ut i samband med underhållsarbete.
Lämna ett svar