Det internationella reseföretaget Flix, där FlixBus och FlixTrain ingår, hade ett rekordstarkt första halvår i år. Såväl antalet resenärer som omsättning blev mer än 50 procent starkare än under det första halvåret 2022. Rörelseresultatet under halvåret uppgick till 26 miljoner euro, cirka 309 miljoner kronor, rapporterar Flix på torsdagsmorgonen.
Under perioden januari – juni reste mer än 36 miljoner människor med FlixBus och FlixTrain samt med Flixägda Greyhound i Nordamerika och Kamil Koç i Turkiet. Jämfört med samma period 2022 är det en ökning med 53 procent.
Omsättningen uppgick till 860 miljoner euro, cirka 10,3 miljarder kronor, en ökning med 54 procent jämfört med första halvåret 2022. Årets första sex månbader blev därmed det starkaste halvåret hittills för Flix.
Det justerade rörelseresultatet uppgick till 26 miljoner euro, cirka 309 miljoner kronor, vilket är en förbättring med 86 miljoner euro (en miljard kronor) i förhållande till första halvåret förra året. Rörelsemarginalen uppgick till tre procent.
Under halvåret gjorde Flix entré i två nya länder, Finland och Grekland, samtidigt som man byggde ut linjenätet i Brasilien kraftigt. Sammanlagt lades 35 nya städer till i sju brasilianska delstater.
Flix finns nu i 41 länder och kommer att etablera sig i ytterligare ett land innan årsskiftet genom att starta trafik i Chile. Nästa år etablerar sig Flix i Indien. Företaget räknar med att för helåret 2023 öka omsättningen med 25 procent och nå en rörelsemarginal på i storleksordningen fem procent.
I Europa hade Flix över 24 miljoner passagerare, en ökning med 75 procent jämfört med samma period i fjol. Omsättningen nästan fördubblades till 477 miljoner euro vilket motsvarar omkring 5,7 miljarder kronor.
I USA, Kanada och Mexiko hade Flix mer än fem miljoner passagerare påFlixBus och Greyhounds busslinjer, en ökning med 33 procent jämfört med motsvarande period förra året. Omsättningen ökade med 19 procent till 279 miljoner euro (3,3 miljarder kronor).
I Turkiet, där Flixägda Kamil Koç svarar för trafiken, ökade antalet resenärer med fjorton procent och omsättningen med 34 procent till 88 miljoner euro (drygt en miljard kronor).
I juli startade FlixBus daglig trafik mellan Vasa i Finland och Warszawa i Polen. På en presskonferens i Finland uppgav Flix att man blivit överraskade av att linjen snabbt har blivit så populär och att det varje dag till och med finns resenärer som reser hela sträckan. Mer än hälften av de bokade resorna på linjen (65 procent) gjordes inom Finland.
Lämna ett svar