
Minibussar över 3,5 ton bör inte undantas från framtida vägavgifter anser Konkurrensverket. Foto: Altas Auto.
Konkurrensverket vill inte att bussar som väger mer än 3,5 ton men under fjorton ton ska slippa vägavgifter enligt det så kallade eurovinjett-direktivet, något som regeringen har föreslagit. Verket menar att ett sådant undantag riskerar att snedvrida konkurrensen mellan buss- och taxiföretag. Bakgrunden är ett EU-direktiv om delvis ändrade vägavgifter från och med den 26 mars 2027.
Regeringen vill att bussar med en vikt över 3,5 ton ska slippa vägavgifter. Detta för att kunna upprätthålla det gällande undantaget för tunga bussar över 14 ton, vilket infördes i syfte att främja busstrafik.
Men Konkurrensverket vill inte ha något sådant undantag från vägavgifter eftersom det riskerar att snedvrida konkurrensen. Regeringens förslag innebär nämligen att småbussar med en vikt strax över 3,5 ton och körs av bussföretag medan minibussar med en vikt strax under 3,5 ton framför allt körs av taxiföretag.
Skulle förslaget om en gräns för avgiftsbefrielse vid 3,5 ton genomföras befarar Konkurrensverket att konkurrensen mellan buss- coh taxiföretag kan snedvridas.
Något liknande problem uppstår enligt verket inte vid den gällande tröskeln på fjorton ton.
Lämna ett svar