Den holländska busstillverkaren VDL lanserar en ny, tredje generation av sin turist- och långfärdsbuss Futura. Inte riktigt än, dock. Lanseringen dröjer lite drygt ett år om allt går enligt företagets planer. Men i veckan visade VDL för fackpress några smakprov på nya plattformen för Futura och avslöjade en del av tankarna kring det man kallar Vision Futura. Först ut blir modellen med en konventionell drivlina, men plattformen är förberedd också för batteridrift och vätgasdrift. Men mycket är fortfarande hemligt kring framtidens VDL Futura. Strängt fotoförbud rådde också vid presentationen. På Busworld kommer VDL också att presentera en del av tankarna bakom den tredje generationens Futura.
Den nuvarande generationen av VDL Futura presenterades 2010 som en efterträdare till den karakteristiska Bova Futura. Sedan 2010 har VDL sålt över 4 900 exemplar av Futura i olika versioner.
– Men nu är det dags för ett nytt kapitel i Futuras utveckling, sa Peter Gerdingh, chef för VDL:s turistbussar i samband med presskonferensen på VDL:s anläggningar i Valkenswaard utanför Eindhoven.
En viktig förklaring till lanseringen nästa är det nya EU-direktiv som träder i kraft nästa år, GSR (General Safety Regulation). GSR innebär omfattande krav när det gäller nya säkerhetssystem på bussar. Det gäller såväl trafiksäkerhet som cybersäkerhet men också annat. I likhet med exempelvis MAN har de nya kraven gjort att VDL nu skapar en helt ny elektrisk plattform på Futura – en plattform som också är en förutsättning för att i framtiden kunna göra bussen batteri- eller vätgasdriven.
Något slutgiltigt beslut om el- eller vätgasdrift finns ännu inte.
– Först ut blir en dieselversion, sedan får marknaden och efterfrågan styra vilka nya drivlinor vi kommer med, sa Peter Gerdingh. Han såg framför sig att batteridrift kan vara aktuellt för bussar där kraven på räckvidd är kortare, medan vätgas kan bli aktuellt för längre, internationell trafik.
Det var dock inte klart om VDL i en framtida vätgasdriven version ska satsa på bränsleceller eller på flytande vätgas.
Lättare
VDL visade för pressen dels en väl kamouflerad prototyp, dels två mockups (fullskaliga modeller), en av bussens front och en av aktern. Däremot kunde vi inte se något av interiören, men VDL aviserade en helt ny generation av stolar.
– Både yngre och äldre passagerare ska få en känsla av vardagsrum inne i bussen. Vi har också en hel del idéer för framtiden. Det kan vara sittgrupper, poddar och så vidare, förklarade Peter Gerdingh.
Först ut på marknaden blir en tvåaxlig, 12,9-meter lång version version som uppges vara 400 kilo lättare än motsvarande nuvarande Futura. Det ska bland annat nås genom att använda mer lättviktsmaterial, komposit.
Ny förarplats, rundare yttre
Förarplatsen blir ny med en helt ny instrumentpanel, nya GSR-kompatibla system för förarstöd samt ett nytt kollisionsskydd i fronten.
– Förarbristen är en stor utmaning för operatörer i hela Europa. Vi ser det som vår plikt att skapa en attraktiv och säker arbetsplats för förarna, sa Peter Gerdingh.
Exteriören kommer att ha tydlig VDL-identitet. Fronten har mer rundade former än nuvarande Futura och även aktern har modifierats. Bortsett från att bussen därmed får ett modernare, men tidlöst utseende förbättras aerodynamiken. Det har betydelse för bränsleförbrukningen, men är viktigt också för kommande eldrivna versioner. LED-strålkastarna har fått en delvis ny design.
– Vi har arbetat mycket i vindtunnel för att optimera fronten. Vi har också sänkt den höjd där bussen är som bredast, men totalt handlar det inte om någon helt ny design, snarare en uppdatering, förklarade designern Bram Veendrick.
Busworld
Och nej. Nya Futura kommer inte att visas på Busworld i Bryssel den 7 – 12 oktober. Däremot kommer VDL att i montern presentera en hel del av tankarna bakom sin Vision Futura och, tror vi, en av de mockups som visades för pressen i veckan.
I VDL:s monter på mässan kommer VDL också att visa den nya generationens Citea som sedan lanseringen i höstas har sålts i över 750 exemplar. Men än så länge har bara några tiotal levererats på grund av de störningar i de globala leveranskedjorna som alla busstillverkare plågas av och som leder till många försenade leveranser.
VDL kommer också att presentera sin nya fabrik i belgiska Roselare. Det är en helt CO2-neutral anläggning där produktionen av nya Citea har startat, även om den officiella invigningen av fabriken sker först i början av nästa år.
Lämna ett svar