Trots hög inflation och stigande räntor fortsätter efterfrågan på hotellrum i Sverige att vara stark. Under september låg antalet sålda hotellrum på samma nivå som i september 2022, rapporterar besöksnäringen branschorganisation Visita baserat på siffror från Benchmarking Alliance. Men Visita varnar samtidigt för att osäkerheten är stor inför hösten och vintern.
– Att antalet sålda hotellrum för september ligger på samma nivå som 2022 är glädjande. Den privata efterfrågan på hotellmarknaden visar fortfarande motståndskraft mot hög inflation och stigande räntor, säger Thomas Jakobsson chefsekonom på Visita.
Han varnar dock för att den ekonomiska osäkerheten är stor inför hösten och vintern.
– Kostnadsläget pressar fortsatt många hotells lönsamhet. Inköpspriserna på livsmedel har skenat och orimligt höjda hyror har drabbat företagen. Därtill har regeringen höjt arbetsgivaravgifterna för unga mellan 19–23 år och från den 1 januari 2024 höjer man den för 15-18 åringar. Dessutom har man höjt alkoholskatten under året och höjer den ytterligare från den 1 januari, lagt ytterligare börda på företagen genom att öka kostnaderna för sjuklöner samt gjort det svårare att rekrytera arbetskraft från andra länder, säger Thomas Jakobsson.
– Det är också bekymmersamt att regeringen i sin budget inte höjde anslaget till Visit Sweden.
Lämna ett svar