Efter en mycket stark augusti blev september en mycket stillsam månad för nyregistrerade bussar i Sveriges rapporterar Mobility Sweden. Under augusti nyregistrerades 217 tunga bussar, direktimporterade oräknade. Siffran för september blev 19. Direktimporten under augusti var två bussar, under september tre. Volvo och MAN delar på förstaplatsen.
Den stora variationen mellan månaderna förklaras av när nya trafikavtal inleds i den upphandlade kollektivtrafiken.
Av de nyregistrerade bussarna i september var tre eldrivna.
– Branschens bedömning är att flytten av elbusspremien från att gälla elektriska bussar för städer till att i stället gälla regionbussar sker ett år för tidigt, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
Jämfört med september minskade antalet nyregistrerade bussar med 25 procent. Totalt registrerades under september 36 bussar mot 48 samma månad förra året. Då är både tunga och lätta bussar inräknade.
Här är siffrorna för nyregistrerade tunga bussar (över tio ton) under september:
MAN 6
Volvo 6
Mercedes-Benz 5
Scania Irizar 1
Setra 1
Dessutom registrerades tre direktimporterade bussar, en vardera från Iveco Bus, Mercedes-Benz och Volvo.
Sammanlagt under årets första nio månader toppar MAN registreringsstatistiken för tunga bussar med 157 bussar. På andra plats ligger Volvo med 117 bussar, på tredje Mercedes-Benz med 104 och på fjärde Scania med 92 nyregistrerade bussar.
Lämna ett svar