Det svenska IT-företaget Infospread går nu till offensiv i Europa med sina mobilbaserade informations- och biljettjänster i kollektivtrafiken. Idag används företagets tjänster i två tredjedelar av Sveriges regioner, likaså i Polen. Nu satsar företaget på att aktivt driva på digitaliseringen av kollektivtrafiken även i övriga Europa och har rekryterat Marcus Ekeroos som CTO, teknikchef.
Infospread, med huvudkontor i Jönköping, har utvecklat digitala tjänster för kollektivtrafiken sedan 2005 och utvecklat funktioner som digitala biljetter, realtidskartor och tidtabeller i mobilen. Nu ser företaget en potential att göra samma sak även utanför Sverige.
– Vi var tidiga på bollen med att hjälpa regionerna att digitalisera biljetterna i kollektivtrafiken och vi utvecklade flera funktioner med stort värde både för regionerna och resenärerna. Vi ser nu fram emot att hjälpa andra europeiska länder där digitaliseringen inte har kommit lika långt som den har här i Skandinavien. Vårt fokus ligger därför nu på att bli en vass teknikleverantör och partner till de städer som är redo för nästa steg vad gäller kollektivt resande. Här blir Marcus Ekeroos kompetens helt avgörande, säger Per Stenman, vd för Infospread.
Marcus Ekeroos har en bred bakgrund som utvecklare, och kommer närmast från logtech-bolaget InQuire.
Lämna ett svar