
Ge alla barn i Sverige avgiftsfria resor med kollektivtrafiken under kvällar, helger och lov, föreslår Majblomman. Foto: Majblomman.
Att ge alla i Sverige mellan 12 och 18 år avgiftsfri kollektivtrafik på kvällar, helger och lov skulle kosta 564 miljoner kronor. Men samtidigt skulle det spara 3,3 har gjort på uppdrag av Riksförbundet Majblomman. miljarder om året för barnfamiljerna eller drygt 3 800 kronor per barn och år. Varje investerad krona skulle ge samhället, d v s barnfamiljerna, nästan sex kronor tillbaka förutom effekter som minskade utsläpp av växthusgaser. Det visar en undersökning som forskningsinstitutet RISE har gjort på uppdrag av Riksförbundet Majblomman.
Mot bakgrund av rapporten föreslår Majblomman att alla mellan 12 och 18 år ska kunna resa avgiftsfritt med kollektivtrafiken på kvällar, helger och lov.
Majblomman konstaterar att i hälften av landets kommuner åker idag inga barn gratis med kollektivtrafiken på loven. På kvällar och helger erbjuder sex av tio kommuner inga barn eller ungdomar avgiftsfria busskoret.
En reform med avgiftsfri kollektivtrafik för barn skulle kräva en investering på 564 miljoner kronor.
Samtidigt skulle, framhåller Majblomman, barnfamiljer spara utgiften för biljettinköp, men också minska behovet för föräldrarna att skjutsa barnen och därmed minska bränslekostnaderna för familjerna. Dessutom skulle koldioxidutsläppen minska och jämlikheten bland barn i Sverige öka.
– I sammanhanget handlar det om rimliga summor, särskilt om vi har andra betydligt dyrare satsningar i minnet. När det gäller sänkt bensinskatt handlar det om 5,64 miljarder 2024. Vår reform skulle göra att barn och unga slipper tjuvåka till träningen eller tacka nej till helgjobbet för att bussen är för dyr, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell.
Enligt RISE skulle den avgiftsfria kollektivtrafiken för barn kosta 564 miljoner kronor om året.
– Samtidigt spar barnfamiljerna pengar tack vare minskade biljettkostnader och minskat bilskjutsande. Den besparingen uppgår till cirka 3,3 miljarder om året, eller drygt 3 800 kronor per barn och åt. För varje investerad krona får samhället, det vill säga barnfamiljerna, tillbaka nästan sex kronor, skriver RISE i sin rapport som kan laddas ner genom att klicka här.
– Samtidigt skulle utsläppen av växthusgaser kunna minska med drygt 1 % av hela Sveriges utsläpp av växthusgaser (jämfört med år 2021), eller motsvarande 5,4 % av alla personbilars utsläpp av växthusgaser. Om fri kollektivtrafik för barn och ungdomar skulle införas inom en nära framtid skulle denna injektion sannolikt innebära att vi förbättrar möjligheterna att nå Sveriges uppsatta miljömål, skriver RISE.
Majblommans rapport kan du ladda ner genom att klicka här.
Bara ”guld och gröna skogar” med fri kollektivtrafik? Nåja, fråga de som tidigare haft detta på försök och hör om förklaringen varför egenavgifterna för resan kom tillbaka efter försöken. Dumt att falla i samma gropar som i tidigare försök samt att alla negativa effekter av fri kollektivtrafik bör tas in i rapporterna, ej bara intäktsbortfall på biljetterna..