Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Minutändringar i rusningstid gör busstrafiken billigare

Genom att justera bussarnas avgångstider i rusningstid marginellt kan betydande besparingar göras enligt forskare vid K2. Foto: Ulo Maasing.

Genom små justeringar av bussarnas avgångstider i rusningstid går det att minska kostnaderna för busstrafiken. Resurserna utnyttjas effektivare och det behövs färre fordon och förare. De resurser som frigörs kan på sikt användas till att förbättra kollektivtrafiken. Det konstaterar forskare vid K2, Sveriges nationella kunskapscentrum för kollektivtrafik.

Bakgrunden är att kostnaderna för kollektivtrafiken i Sverige under senare år har ökat snabbare än trafikutbudet. En av de faktorer som driver kostnadsökningarna är behovet av en stor bussflotta under korta perioder under förmiddagar och eftermiddagar. Det gör också att förare schemaläggs under kortare perioder än de regler som finns för minimiarbetstid.

Forskarna har studerat flera olika fall när det gäller hur trafiken körs och även gjort simuleringar av vad små, ibland marginella justringar av tidtabellerna skulle innebära. Enligt dem kan en justering på bara ett par minuter göra stor skillnad.

Enligt forskarna har också användningen av färre bussar positiva miljöeffekter. Behovet av färre bussar gör också att behovet av utrymme för bussdepåer minskar.

Om de minskade kostnaderna och den effektivare fordonsanvändningen används för att öka det totala utbudet av kollektivtrafik leder det också till att fler tar bussen och att miljöpåverkan per passagerare minskar, hävdar forskarna Eva-Lena Eriksson, Helene Lidestam och Lena Hiselius.

Men de konstaterar också att det finns flera utmaningar med att justera avgångstiderna, även om det handlar om små justeringar. Den viktigaste av dessa är behovet att sprida ut trafiktopparna över en längre tid, i synnerhet när det gäller den absolut största toppen.

Till en stor del beror trafiktopparna också på skolelevers resor till och från skolan. Att sprida ut skolornas start- och sluttider skulle göra att trycket på kollektivtrafiken i rusningstid spreds ut och trafiktopparna kapades, även om det handlar om så små justeringar som femton minuter.

Satsningar på att sprida ut skoltiderna har gjorts i Sverige, men de flesta av dessa har skrotats efter en tid.

– Det gäller att öka den allmänna förståelsen och medvetenheten om vad trafiktopparna kostar, skriver forskarna.

Klicka här för att ta del av studien.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)