Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Scania Sverige satsar på samverkan med påbyggare

När Scania nästa år avvecklar sin kaosseriprodktion i Polen kommer Scania Sverige att samarbeta med påpbyggare. Ett exempel är den nya elbussplattform som Scania lanserade på Busworld med kaross från spanska Castrosua. Foto: Ulo Maasing.

Scania Sverige slår nu in på samma väg som Scanias bussverksamhet i andra delar av världen. I samband med att Scania avvecklar in karosstillverkning i Polen kommer företaget att på den svenska marknaden erbjuda kompletta bussar i samverkan med externa påbyggare. Ett exempel är den nya elbussplattform som Scania presenterade i oktober på Busworld med kaross från spanska Castrosua.

– Vi ansluter oss därmed till den busstrategi som utmärkt Scanias bussverksamhet i andra delar av världen där vi alltid sökt de bästa kundlösningarna i samverkan med de främsta externa påbyggarna, säger Johan Ekberg, bussförsäljningschef på Scania Sverige.

Scanias karosstillverkning i Polen av modellerna Scania Citywide och Scania Interlink avvecklas våren 2024 men företaget kommer fortsätta att erbjuda marknaden sitt breda utbud av kompletta bussar med drivlinor för förnybara drivmedel: biogas, HVO, RME och el.

Först ut i Scanias senaste elbussplattform, som lanserades i oktober på mässan Busworld, är tvåaxliga lågentrébussar.

Bussarna erbjuds i två varianter: en med fyra batterier med enb kapacitet på 416 kWh och en variant med fem batterier med en kapacitet på 520 kWh. Under optimala förhållanden motsvarar detta enligt Scania en räckvidd på upp till 50 mil.

Scanias egenutvecklade elmotorer har fått ett nytt integrerat kylsystem och ett uppgraderat styrsystem som har anpassats till de högsta kraven på IT-säkerhet.

I samverkan med batteritillverkaren Northvolt erbjuder Scania enligt företaget bland marknadens mest hållbara batterier med säkrade leverantörskedjor. Battericellerna från Northvolt monteras till batteripack i Scanias nya batterifabrik i Södertälje.

Scania kommer att samverka med ett antal utvalda påbyggare med hänsyn bland annat till geografisk närhet, volym och kostnad. Scania tar fullt ansvar för produkterna och svarar för dialogen med påbyggarna.Det innebär att Scania också tar fullt ansvar för service och reservdelar i sitt nät av verkstäder i Sverige.

– Scania har lång erfarenhet av att jobba med ledande påbyggare och i kombination med vårt chassi kan vi tillsammans skapa ett konkurrenskraftigt erbjudande av kompletta bussar till kunder i Sverige, säger Johan Ekberg.

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Tyvärr tror åtminstone jag att man kommer få svårt att lyckas med sitt tilltänkta koncept i Sverige. Konkurrensen från komplettbyggda märken som Mercedes, Setra, Solaris, BYD, MAN och även licensbyggda Volvo 7900 är alldeles för stor och har kommit för långt i elbussutvecklingen för att man bussföretagen vill ge sig in och köpa ett chassi och en kaross – som det blir hur mycket man än vill se det som ett helhetskoncept. Se bara på Higer och Irizar, vilket man i längden aldrig riktigt lyckats med i Sverige då det inte är kompletta bussar. Risken är alltid att det blir just ett chassi och en kaross där något riskerar att falera när det blir problem.
    Dessutom har ju Northwolt stora problem att få fart på sin produktion, vilket drabbat Scania ganska hårt där nya batterifabriken i Södertälje står stilla i brist på leveranser från fabriken i Skellefteå. (VW har ju hoppat av satsningen på Gigafactory 2 och slutit avtal med andra i Tyskland istället som KAN leverera)

    Jag tror Scania har gjort ett stort misstag att helt lägga ner sina komplettbyggda bussar. Volvo har ju åtminstone slutit avtal att bygga 7900 och 9700 på licens, vilket får modellerna att säljas vidare fortfarade som en Volvo även om den byggs i Egypten eller i Polen. Scania har….ingenting.

    Scania, tycker åtminstone jag, tänker lite kortsiktigt..man börjar en satsning och sedan lägger man ner den eller misslyckas ganska snabbt efteråt. Så blev det med nya låggolvschassit (C-chassit) som man nyss utvecklat, så blev det med Scania Fencer utvecklad i samarbete med Higer (som knappt säljer alls), så blev det med en stor nyinvigd fabrik för lastbilar och bussar i Thailand som inte ens öppnades, så blev det med Castrosua Nelec som inte såldes i ett enda exemplar med Scania-chassi trots att man gång efter annan gått ut stort som nu och inlett samarbete och nu ska vi minsann sälja och erbjuda det ena nya konceptet efter det andra.

    Kanske jag låter bitter, men jag tycker det är oerhört tråkigt att man lade ner karosstillverkningen istället för att få lönsamhet i den – man klantade ju sig i Indien – som hade varit ett perfekt land att tillverka i och sedan skeppa hit bussarna till exempel.

    Man passar på och lägga ner karosstillverkningen när den säljer som bäst och skyller på ekonomin….men vad är det man säger…man ska ju sluta när flaggan är i topp…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)