Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Största nolltaxeprojektet skrotas

Nordens största nolltaxeprojekt skrotas i förtid. Foto: Kolumbus.

På försommaren blev det klart att Norges tredje stad, Stavanger, skulle införa avgiftsfri kollektivtrafik med start den 1 juli och under ett helt år. Men redan den 1 december börjar satsningen på det största nolltaxeprojektet någonsin i Norden att skrotas av den nya politiska ledningen i staden.

Nolltaxan gäller endast folkbokförda i kommunerna Stavanger, Sandnes, Sola och Randaberg. Övriga fick betala sina resor i vanlig ordning. 200 miljoner norska kronor var projektet tänkt att kosta. Och resandet med bussarna ökade dramatiskt., Under sommarmånaderna juli, augusti och september låg det 33 procent över motsvarande månader 2019, alltså innan pandemin.

Fylkeskommunen (länet) togs på sängen av Stavangerpolitikernas beslut, likaså trafikhuvudmannen Kolumbus.

Innan nolltaxan infördes anklagade högern i Stavanger samarbetspartierna i kommunen för valfläsk. Och i de följande kommunalvalen förlorade samarbetspartierna också makten. Nu avvecklas nolltaxan stegvis med början den 1 december för att vara helt borta till årsskiftet, redan innan de 200 miljoner som staden avsatt till projektet är slut.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

1 kommentar »

  1. Nolltaxa = populism?

    Inget är gratis! Kollektivtrafiken kostar oberoende av biljettpriset. Behöver man inte betala hos föraren får man betala via skatten, och då kanske det är någon annan som betalar din biljett då du inte betalar skatt? Bussen blir värmestuga och ungdomsgård utan biljett, de som behöver åka får trängas med de som inte behöver åka.
    Politikerna måste hitta en balans mellan skatt och biljettpris så de som verkligen behöver kollektivtrafiken också får bäst valuta för pengarna. Hur svårt ska det vara?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)