Ett av landets största taxiföretag, Taxi Stockholm, pausar alla nya inköp av bilar från biltillverkaren Tesla. Anledningen är den pågående strejken bland anställda hos elbilsföretaget. Strejken har inletts då Tesla inte tecknar kollektivavtal, något som Taxi Stockholm nu reagerar på.
– För oss på Taxi Stockholm är vikten av kollektivavtal och rättvisa anställningsvillkor viktigt. Vi har valt att pausa inköpen av Teslabilar för att visa vårt ställningstagande gällande kollektivavtal, säger Pernilla Samuelsson, tillförordnad vd på Taxi Stockholm.
”Genom att pausa nyinköp av Teslabilar under strejken, tar företaget ett aktivt ställningstagande för att främja kollektiva förhandlingar och arbeta för att upprätthålla rättvisa arbetsvillkor för alla”, skriver Taxi Stockholm i ett pressmeddelande där man uppmanar Tesla att ”uppmärksamma de berörda anställdas krav och förhandla fram ett kollektivavtal för båda parters bästa”.
Då får man anta att man går igenom hela vagnparken man har och slutar tillåta bilar från tex kinesiska tillverkare och säkert andra länder som inte heller har kollektivavtal i sin biltillverkning.
Detta var ganska anmärkningsvärt faktiskt och egentligen inget som Taxi Stockholm skall ha någon åsikt om så länge man inte gör likabehandling. De köper en bil, och att ta ställning mot en enskild tillverkare och uppenbarligen tillåta andra i samma situation är direkt diskriminering och felaktigt beslutstagande.
Nu är det ju inte Teslas biltillverkning som konflikten handlar om, utan Teslas svenska bolag som som bland annat utför service och reparationer på de Teslabilar som sålts till Sverige. IF Metall kräver kollektivavtal även för märkesvärkstäder kopplade till Kinesiska och Koreanska biltillverkare
Sedan är Taxi Stockholm en beställningscentral och äger inga egna bilar. Borde framgå av texten att man begärt av de anslutna åkarna att inte skaffa en Tesla. I sak sannolikt inget större problem då Teslas modeller ändå inte fått något större genomslag och det finns flera andra märken att välja på.
Oavsett tillverkning eller inte är det ganska fel att peka ut en enskild tillverkare i detta utan att ha tagit ställning angående andra märken som de anslutna åkarna köper in. Jag är helt övertygad om att detta är ett sätt att skydda sig själv från Taxi Stockholm angående åsikter mot förare etc som kommer med en Tesla. Men fortfaande är det inte rätt beslut att ta utan att ha underlag för hur övriga bilmärken produceras eller repareras eller handhas i svenska verkstäder, oavsett vilket.
Sedan är jag personligen helt övertygad om att som Tesla-anställd utan kollektivavtal har man mycket bättre förmåner och lön än med Metalls avtal, antagligen därför de flesta inte valt att strejka. Att mista jobben är bara de som är besvärliga och sätter sig på tvären tillsammans med skrämselpropaganda från tidningarna för att det ska låta bra. Det har ju inte kommit ut ett ljud vad för villkor och löner man har idag på Tesla. Så frågan är…är det de anställda som vill ha Metall där eller är de Metall själva….säkert inte det första iaf.