För ett år sedan startade EU-kommissionen kampanjen Skolbussar till Ukraina. I februari i år (klicka här) gick branschorganisationerna Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik ut i en gemensam vädjan till svenska bussföretag att hörsamma EU-kommissionens uppmaning om att donera trafikdugliga skolbussar till Ukraina. Ett bussföretag utmärker sig särskilt positivt.
Syftet med kampanjen är att ukrainska barn på ett tryggt och säkert sätt ska kunna ta sig till och från skolan. Behovet av busstransporter är stort eftersom tusentals skollokaler i Ukraina har förstörts eller skadats genom det ryska angreppet på landet. Åtminstone 5,7 miljoner ukrainska skolbarn har drabbats.
Resultatet hittills av kampanjen är att EU och EU-länderna nu har levererat över 370 bussar till Ukraina.
Sverige tillhör de största givarna och har levererat 77 bussar så här långt. Ett enda företag, Keolis Sverige, har donerat cirka 70 av bussarna från Sverige uppger EU-kommissionens representation i Sverige.
Donationerna samordnas av MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som är svensk koordinator för EU:s civilskyddsmekanism.
Undrar bara varför fraktas de på en lastbil om de är trafikdugliga?
De är stadsbussar. Varken förarplats eller passagerarplatser är anpassade för långa resor.