Reklam för fossila bränslen och fossilt drivna produkter kommer att stoppas i kollektivtrafiken i Storstockholm. Likaså reklam för casinospel. Det har den styrande koalitionen i Region Stockholm (S, MP och C) enats om. Förslaget ska klubbas av politikerna i regionens trafiknämnd på tisdagen.
– Kollektivtrafiken ska vara ett hållbart färdmedel och då ska reklamen inte motverka regionens hållbarhetsmål. Av den anledningen skärper vi riktlinjerna för att stoppa fossilreklam och reklam för onlinecasinon, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP).
Det nuvarande avtal som SL har om reklam på fordon och stationer går ut 2026. Då kommer reklamytorna att digitaliseras, vilket väntas bidra till kraftigt ökade reklamintäkter för SL. I samband med det vill de tre partierna ha en ändring av riktlinjerna för vilken reklam som ska tillåtas. Idag är reklam för alkohol och tobak förbjudet.
Oppositionregionrådet Kristoffer Tamsons(M) är kritisk till förslaget.
– I ett läge då varje krona behövs för att rädda bussar från vänsterstyrets nedläggningspolitik är det fel att minska intäkterna med 30 miljoner kronor. Det behövs fler intäkter och inte färre. Dessutom slår styret knut på sig själva genom att förbjuda såväl bussbolag som egna Waxholmsbolaget från att göra reklam i SL-trafiken, säger han.
Lämna ett svar