Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Bilprovningen: Allt fler bussar med med brister

Fyra av tio tunga bussar hade förra året brister och en tredjedel av bussarna hade fel med krav på efterbesiktning, rapporterar Bilprovningen.

Fyra av tio tunga bussar hade förra året brister och en tredjedel av bussarna hade fel med krav på efterkontroll. Det visar siffror från Bilprovningen. Statistiken pekar dessutom på att andelen tunga bussar som har brister ökade i fjol, jämfört med 2022.

Under 2023 kontrollbesiktade Bilprovningen närmare 4 500 tunga bussar, det vill säga bussar med en totalvikt över 3,5 ton. Av dessa hade 43,1 procent brister. Andelen bussar med brister ökade dessutom med 4,6 procentenheter, från 38,5 procent år 2022 till 43,1 procent förra året.

– Besiktningsutfallet för 2023 med fler brister känns oroväckande, inte minst med tanke på alla passagerare som färdas i bussarna. Vi hoppas att det vänder under 2024, säger Per-Anders Blommefors som är besiktningsansvarig på Bilprovningen.

32,9 procent av de tunga bussarna hade brister som krävde efterkontroll.

19,4 procent hade brister i bromssystemet och 18,7 procent fick anmärkning vid brandskyddskontrollen.

– För passagerarnas säkerhet är det oerhört viktigt, ifall en brand skulle uppstå, att det finns brandsläckare och att nödutgångarna är tydligt utmärkta. Sist men inte minst får det inte finnas något oljeläckage. Det skulle kunna få förödande konsekvenser, säger Per-Anders Blommefors.

Under 2023 kontrollerade Bilprovningen drygt 800 tunga bussar med en totalvikt om 3 500–9 999 kg. 49,9 procent av dessa hade brister och 35,4 procent allvarliga brister med krav på efterkontroll. Antalet kontrollerade tunga bussar med en totalvikt om 10 000 kg eller mer var närmare 3 600. Bland dessa hade 41,6 procent brister och 31,3 procent hade fel med krav på efterkontroll.

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)