Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Finnlines nya nu i trafik

På trosdagen gjorde Finnlines nya fartyg Finncanopus ett besök i ett dimmigt Stockholm, innan fartyget nu sätts i trafik mellan Kapellskär och Nådendal. Foto: Ingrid Hansson, Stockholms Hamnar.

På fredagen sattes Finnlines nya fartyg Finncanopus i trafik mellan Sverige och Finland, närmare bestämt på rutten Kapellskär – Långnäs – Nådendal. I september föregicks hon på rutten av systerfartyget Finnsirius. Redan på torsdagen angjorde Finncanopus Stockholm för att visa upp sig och för en invigningsfest.

Finnlines nya ropaxfartyg i Superstarklassen, Finnsirius och Finncanopus, har fått sina namn efter de klarast lysande stjärnorna på natthimlen. Och även om trafiken baseras på frakt innebär de båda fartygen även en storsatsning på passagerare.

Varje fartyg har kapacitet att transportera 1 100 passagerare, vilket är ungefär dubbelt så många som de tidigare ropaxfartygen på rutten. Även lastkapaciteten har ökat, från drygt 4 000 lastmeter till 5 200 lastmeter.

Fartygen har många hyttkategorier, allt från enkla kompakthytter till hytter med plats för sex personer och lyxiga sviter. Passagerarna kan välja mellan sju barer och restauranger. Vidare finns konferensrum och loungefaciliteter, en stor taxfreebutik, ett spa med gym och yogarum, aktiviteter för barn och till och med två utomhusområden för husdjur.

Finnlines upplevde i fjol ett lyft när det gäller passagerartrafiken på Östersjön. Totalt hade fartygen 695 000 passagerare förra året, en ökning med sju procent jämfört med föregående år. Fritidsresandet steg med över 17 procent under året, en markant tillväxt jämfört med 2022.

Störst var uppgången på rutten mellan det finländska fastlandet, Åland och Sverige där den uppgick till 49 procent. Därefter följde rutten mellan Finland och Tyskland, där antalet fritidspassagerare steg med 11 procent.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)