Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ett år av återhämtning för kollektivtrafiken

Återhämtningen 2022 blev starkare för den kommersiella trafiken än för den allmänna kollektivtrafiken, konstaterar Transportstyreslen. Foto: Ulo Maasing.

Under 2022 återhämtade sig kollektivresandet i landet till drygt 80 procent av 2019 års nivå. Det regionala resandet 2022 ökade med 40 procent och det långväga med 80 procent, jämfört med året innan. Det konstaterar Transportstyrelsen i sin nya rapport Transportmarknaknaden i siffror 2023. Där redovisas utvecklingen i praktiken med ett års fördröjning.

Enligt rapporten har omsättning och lönsamhet förbättrats särskilt för företag som kör kommersiell trafik, även om marginalerna fortsatt är förhållandevis små i relation till andra branscher i näringslivet.

Transportstyrelsen höjer också ett varningens finger inför framtiden.

– Under 2023 har flera regioner aviserat att de kommer behöva genomföra neddragningar i kollektivtrafiken för att spara pengar. Åren med ett kraftigt minskat resande och ett mer eller mindre oförändrat utbud har i kombination med de senaste årens kostnadsökningar lämnat spår i regionernas ekonomi, säger Jonathan Sundin, utredare på Transportstyrelsen.

Rapporten konstaterar att samtidigt som kollektivtrafikens intäkter minskade kraftigt under pandemin förblev kostnaderna mer eller mindre oförändrade. En pressad ekonomi har lett till att flera regioner har dragit ner på kollektivtrafiken för att spara pengar.

– Om besparingarna görs på ett sådant sätt att kollektivtrafiken upplevs mindre attraktiv kan det få till följd att en resandetillväxt uteblir, eller till och med att resandet minskar. På sikt riskerar således besparingarna att leda till minskade trafikintäkter, varnar Transportstyrelsen.

Klicka här för att ladda ner rapporten Transportmarknaden i siffror 2023.

Taggat som:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)