Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tio år med begagnade bussar

BusStore i tyska Neu-Ulm säljer mer än 500 begagnade bussar varje år. Foto: Daimler Truck.

Det har nu gått tio år sedan Daimler Buses lanserade sin egen organisation för försäljning av begagnade bussar, BusStore. Den första BusStore etablerades i Neu-Ulm i Tyskland året efter. Sedan dess har ytterligare 25 BusStore tillkommit i 23 europeiska länder, bland dem Sverige.

BusStore säljer inte enbart Mercedes-Benz och Setra bussar även om dessa dominerar och svarar för ungefär tre fjärdedelar av försäljningen. Om just den buss som en kund vill ha inte finns på kundens närmaste BusStore kan bussen levereras från någon av de 25 andra anläggningarna. Hittills har BusStore haft mer än 3 500 kunder från 54 länder.

Navet i nätverket är sedan start BusStore i Neu-Ulm. Där säljs mer än 500 begagnade bussar varje år, från stadsbussar till lyxiga turistbussar.

Affärsidén bakom BusStore är att alla bussar som säljs ska gå igenom en noggrann kvalitetskontroll. Sedan klassas de in i en av tre kategorier: Guld (utmärkt kvalitet), Silver (bra kvalitet) och Brons (tillförlitlig kvalitet).

I kategorin Guld finns bussar som är upp till fyra år gamla, har gått högst 400 000 kilometer, utseendemässigt rekonditionerade till nyskick ut- och invändigt, däck som har kvar minst 60 procent av sin livstid. Bussarna ska ha gått igenom en teknisk kontroll och det går att teckna Daimler Buses eget serviceavtal Omniplus. Sedan 2017 lämnas också en garanti på drivlinan på Mercedes-Benz och Setra bussar.

Silver gäller bussar som är högst sex år gamla, har gått max 600 000 kilometer, är visuellt rekonditionerade och ha däck med minst halva livstiden kvar. De ska vara tekniskt kontrollerade och i likhet med Guldkategoris går det att få garanti på drivlinan för Mercedes-Benz och Setra bussar.

Brons: Bussarna ska klara BusStores tekniska kontroll och vara godkända för trafik samt ordentligt rengjorda.

Oavsett kategori ska all nödvändig service  och reparationer göras innan leverans till kunden. I den mån delar behöver bytas monteras endast originaldelar.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)