Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Starkt år för Daimler i Sverige

Ergiz Esen, vd för Daimler Buses Sverige: 2023 blev ett bra, utmanande och spännande år. Foto: Ulo Maasing.

Trots att covid-pandemin fortsatte att påverka såväl produktion som marknad hade Daimler Buses i Sverige ett bra år 2023. Företaget nådde en marknadsandel på drygt 25 procent när det gäller försäljning av tunga bussar, konstaterar vd:n Ergiz Esen. Orderböckerna för i år är också välfyllda.

– Samtidigt som 2023 blev ett bra år för Daimler Buses i Sverige var det också ett utmanande men också intressant år. Effekterna av covid-pandemin fanns kvar. Liksom branschen i övrigt drabbades även vi av leveransförseningar orsakade av störningar i leveranskedjorna. Det gäller både bussar och reservdelar, konstaterar Ergiz Esen.

– Bussbranschen är särskilt känslig för sådana störningar eftersom vi arbetar med många leverantörer och underleverantörer.

Men trots störningarna blev Daimler Buses marknadsledande i Sverige förra året om man slår samman de båda märkena Setra och Mercedes-Benz. Totalmarknaden för tunga bussar i Sverige var något mindre än ett normalår då dem uppgår till 1 000 – 1 100 bussar. Förra året registrerades 847 bussar.

Av det hade Daimler Buses Sverige drygt 25 procents marknadsandel. Särskilt starkt var företaget när det gällde region- och turistbussar medan man hade en mer blygsam ställning när det gäller stadsbussar. Företaget levererade i fjol 201 turist- och regionbussar.

Bränsleceller
Ergiz Esen sammanfattar 2023 som ett intressant år. Att EvoBus Sverige bytte namn till Daimler Buses Sverige var välkommet, säger han. Det skapade en tydligare identitet för företaget. Men även på produktsidan lanserade Daimler Buses intressanta nyheter, framhåller han.

– På UITP:s mässa i Barcelona i somras introducerades stadsbussen eCitaro med en bränslecellsdriven räckviddsförlängare. Och på Busworld i Bryssel såg man hur elbussarna dominerade, samtidigt som där fanns en hel del bränslecellsbussar, säger Ergiz Esen.

– Vi tror också att bränsleceller är något för framtiden. För kollektivtrafik i städer är batterielektriska bussar mest lämpliga, men för bussar som kör längre sträckor är bränsleceller intressant. Men det kräver betydande investeringar i såväl produktion av grön vätgas som i infrastruktur för distribution.

Ergiz Esen uppger också att Daimler Buses Sverige har haft diskussioner med enskilda kunder när det gäller bränslecellsbussar. Men ingen vill idag beställa några, bland annat med hänvisning till vätgasproduktionen som inte självklart är miljövänlig.

– Att vätgas är något för framtiden, och även en nära framtid är klart. I Norrland finns exempelvis planer på vätgasproduktion i samband med produktionen av grönt stål. Det kan ge nya möjligheter till när det gäller vätgas även till busstrafik.

Intensivt år
2024 började bra för Daimler Buses Sverige som toppade registreringsstatistiken för januari, delvis därför att en del turistbussar som skulle levererats i fjol blev försenade. Ergiz Esen räknar med att fortsättningen av året blir intensivt för företaget. Man har nästan sålt all tillgänglig kapacitet, även om det fortfarande finns lite plats för nya order.

– Turistbussmarknaden har ännu inte återhämtat sig fullständigt. Ett normalår säljs i Sverige omkring 250 turistbussar, i fjol var det 214 men i praktiken endast omkring 200 eftersom en del av de bussar som i statistiken klassats som turistbussar i själva verket har varit avsedda för linjetrafik.

– Kunderna är fortfarande lite försiktiga med investeringar. Till det bidrar ränteläget och den svaga svenska kronan. Samtidigt ser vi att våra kunders verksamhet ökar. Det är ett positivt tecken.

När det gäller bussar för kollektivtrafik kommer Daimler Buses bland annat att leverera närmare 50 elbussar, Mercedes-Benz eCitaro. Vy Buss får 32 eCitaro under året. Bland dem finns 25 bussar till stadstrafiken i Östersund. De övriga ska sättas i trafik för Västtrafik. Connect Bus får totalt femton eCitaro, varav tolv går till Motala. Till det kommer några enstaka elbussleveranser.

Totalt kommer Daimler Buses Sverige att leverera nästan 100 bussar till kunder som kör linjetrafik. I det ingår 19 Setra dubbeldäckare till Nobina i Stockholm för SL-trafiken.

Några stora produktnyheter väntas inte från Daimler Buses i år. Däremot planerar företaget att utveckla sitt eftermarknadsarbete i norra Sverige. Just nu rekryterar man en tekniker som med Dalarna som bas ska kunna serva kunder i norra delen av landet.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)