Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU-parlamentet sa ja till nytt körkortsdirektiv

Europaparlamentet sa på onsdagen ja till nya körkortsregler med bland annat sänkt ålder för bussförare. Foto: IRU.

EU-parlamentet röstade på onsdagen ja till ett nytt körkortsdirektiv. För bussförare innebär det bland annat att medlemsstaterna har rätt att slopa den så kallade 50-kilometersgränsen för unga bussförare. Sveriges Bussföretag konstaterar att det förslag till ändrat körkortsdirektiv som Europaparlamentet antog innehåller flera och viktiga förändringar. Men än återstår några turer innan de nya körkortsreglerna är slutgiltigt klubbade.

Flera av nyheterna i det körkortsdirektiv som EU-parlamentet nu har sagt ja till har som syfte att göra det lättare för fler fler unga att bli yrkesförare, både inom person- och godstransporter. Parlamentet sa också ja till EU-kommissionens förslag att ta fram ett regelverk för att godkänna körkort och utbildning för förare från länder utanför EU.

Den generella åldersgränsen sänks från 24 till 21 år för D-körkort. Medlemsstaterna behåller möjligheten att sänka åldersgränsen till 18 år, förutsatt att förarna har rätt yrkesutbildning.

50-kiklometersgräns
Medlemsstaterna ska också ha rätt att slopa den så kallade 50-kilometersgränsen. Den innebär att förare under en viss ålder enbart får köra linjetrafik, och på linjer som är kortare än 50 kilometer. Det är en regel som bussbranschen länge har arbetat för att få bort. Dels är många linjer i Sverige längre än 50 kilometer, dels kör många bussföretag både linje- och beställningstrafik. 50-kilometersgränsen gör det därför mindre attraktivt för bussföretagen att anställa unga förare eftersom de endast kan köra en del av företagets trafik.

Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag: Förändringarna betyder mycket för våra medlemsföretag. Foto: Ulo Maasing.

– Vi har arbetat hårt för att få till dessa förändringar. De skulle göra mycket för våra medlemsföretag, säger Anna Grönlund, branschchef vid Sveriges Bussföretag.

Även den internationella vägtransportunionen IRU välkomnar onsdagens beslut i EU-parlamentet.

– Parlamentet tog idag ett viktigt steg för att eliminera hinder för unga förare att komma in i yrket och förare från länder utanför EU att komplettera arbetsmarknaden i EU. Vi behöver förare från dessa länder, även om vårt fokus främst är att attrahera medarbetare lokalt, unga och kvinnor inräknade, säger Raluca Marian, chef för IRU:s EU-arbete.

– Dagens beslut i Europaparlamentet kan ses som en framgång för kollektivtrafiken. Idag förlorar vi många unga bussförare i Europa på grund av de legala hinder som finns. Konsekvenserna är oroande. Färre än tre procent av bussförarna i EU är under 25 år.

Går vidare
Nu går turerna om en revidering av körkortsdirektivet vidare till en trilog där Europaparlamentet, EU-kommissionen och Rådet förhandlar om dess slutgiltiga utformning.

–För bussbranschens räkning är det därför viktigt att den svenska regeringen tar till sig av parlamentets förslag, och stödjer dessa viktiga förändringar, framhåller Anna Grönlund.

I och med det stundande valet till Europaparlamentet kommer frågan inte att avgöras förrän i höst.

Sveriges Bussföretag kommer att fortsätta att bevaka frågan. Utan bussförare stannar kollektivtrafiken. Att öppna upp yrket för yngre förare är nyckeln till att lösa branschens problem med kompetensförsörjningen, säger Anna Grönlund.

Röstsiffrorna i Europaparlamentet blev 339 röster för de nya körkortsreglerna och 240 röster mot. 37 ledamöter avstod från att rösta.

Taggat som: , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

2 kommentarer »

  1. ”Att öppna upp yrket för yngre förare är nyckeln till att lösa branschens problem med kompetensförsörjningen” spår Anna Grönlund. Där tror jag hon har riktigt fel.

    Bristen på yrkesförare beror inte på att åldersgränserna för körkort är för höga. Utan för att förare inte stannar kvar i yrket. Som beror på att arbetsförhållanden är för dåliga (delade tjänster, snåla körtider, kollegor som knappt kan prata svenska, dåliga bussar, kollegor som kör uselt m.m) och att lönerna är för låga.

    Se till att ta bort delade tjänster för de som inte vill ha sådana. Se till att körtiderna är bra. Se till att alla anställda pratar och förstår bra svenska. Se till att ha bra, moderna bussar. Se till att de anställda kör som yrkesförare. Se till att ha höga, konkurrenskraftiga löner. Om det här genomförs, kommer vi inte ha någon brist på bra förare. Jag lovar!

    Tyvärr kostar det här pengar. Och då måste man ta av vinsten. Kanske är det där skon klämmer?

  2. Exakt så Peter…

    Fullkomligt nonsens av bussbranschen att tro att dessa förändringar skulle locka unga till ett yrke som vanvårdats under så lång tid av okunniga politiker och klåfingriga tjänstemän…

    Anna Grönlund är ju inte heller fri att uttrycka vad hon egentligen tycker, om alls, eftersom hon sitter i knät på de tunga vinstjaktmaskinerna inom bussbranschen… hennes trovärdighet får man därför ta med en rejäl nypa salt…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)