Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

”Bussens årtionde”. Kraftigt ökad vinst målet för Daimler Buses

”Det här är bussens årtionde”. Daimler Buses vd Till Oberwörder var påtagligt optimistisk när han på måndagen mötte branschmedia i Madrid. Foto: Ulo Maasing.

Europas största busstillverkare, Daimler Buses, siktar på att inom några år öka lönsamheten kraftigt. 2023 var Daimler Buses rörelsemarginal 4,7 procent. Men siktet är inställt på åtta procent redan 2025 och nio procent år 2030. Det avslöjade Daimler Buses vd Till Oberwörder på måndagen vid en pressträff i Madrid med Europas ledande branschmedia. ”Det här är bussens årtionde”, förklarade Daimlerchefen.

Till Oberwörder var vid pressmötet i Madrid mycket optimistisk om framtiden för bussen i allmänhet och Daimler Buses i synnerhet. Han pekade på tre trender som samtliga gynnar bussen: en fortsatt urbanisering, behovet av hållbara transporter samt en återhämtning för bussturismen och turistbussmarknaden.

– Tillväxtmöjligheterna i bussbranschen är goda och teknikutvecklingen fortsätter i snabb takt. Omvandlingen av vår bransch går snabbt och efterfrågan på miljömässigt hållbara transportmedel ökar ständigt, sa Oberwörder.

Han hänvisade bland annat till siffror från OECD, den internationella organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling. Enligt OECD kommer efterfrågan på kollektivtrafik med buss att öka tio procent i Europa och Latinamerika, från 2019 (alltså före pandemin) till 2030. Ökningen sker främst i städerna. Dessutom kräver EU att minst 90 procent av alla nya stadsbussar från 2030 måste vara emissionsfria. Samtidigt krävs det att utsläppen av koldioxid från turist- och långfärdsbussar ska ner med 45 procent.

Elbussar för region- och turisttrafik
För Daimler Buses innebär det enligt Oberwörder en fortsatt satsning på elektrifiering. Redan inom något år ska företaget ha eldrivna regionbusssar (intercitybussar) på marknaden.

Daimlerchefen upprepade också att Daimler Buses kommer att ha eldrivna turistbussar på marknaden i slutet av det här året. Han betonade att den tekniska utvecklingen gynnar Daimler Buses ambitioner när det gäller utveckling och lönsamhet.

Daimler Buses siktar på att långsiktigt öka företagets konkurrenskraft och lönsamhet, även i ekonomiskt pressade tider. En allt större del av Daimler Buses produktprogram ska utgöras av elektrifierade bussar, men även serviceutbudet ska byggas ut.

Bland redskapen som ska leda till ökad lönsamhet finns också att skapa en elektrisk drivlina som är gemensam för företagen inom Daimler Truck där även bussverksamheten hör hemma. Även komponenter och teknologi ska i högre grad än idag bli gemensamma inom Daimler Truck. I det sammanhanget ska bolaget Daimler Buses Solutions ha en väsentlig roll och kunna erbjuda operatörer kompletta system för elbussar, inte minst infrastruktur vid depåer som i vinter på flera håll i Norden har visat sig vara en svag punkt.

Som vi tidigare rapporterat (klicka här) sålde Daimler Buses i fjol 26 168 bussar och busschassier, omsatte 4,5 miljarder euro och redovisade ett rörelseresultat på cirka 2,4 miljarder kronor.

I Daimler Buses ingår Setra och Mercedes-Benz bussar.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)