
I det nya linjenätet i Örebro ska Citylinjen fungera som en pulsåder. Illustration: Region Örebro Län.
Den 15 december införs ett nytt linjenät för stadsbussarna i Örebro. Det nya stadslinjenätet består av totalt sju linjer. Förutom den BRT-liknande Citylinjen, som egentligen är två linjer med nummer 1 och 2, ingår ytterligare fem linjer i det nya stadslinjenätet. Dessa linjer täcker övriga stadsdelar i Örebro och ansluter till Citylinjen. Citylinjen ska fungera som pulsåder och binda samman befolkningstäta stadsdelar med centrum och Universitetet. Samtliga sju linjer har resecentrum som den centrala bytespunkten för att underlätta byte mellan stadstrafik, regiontrafik och tåg.
I det nuvarande linjenätet går flera linjer till samma stadsdel. I det nya linjenätet ersätts dessa med en linje, som i stället går oftare. Det blir således lika många bussar och lika mycket trafik som idag, men med tätare avgångar i stråket för Citylinjen.
– Det nya linjenätet kan bidra till regionens mål om ökat resande. Dessutom har resurserna omfördelats för att klara av dagens kapacitetsproblem, så att vi inte får fullsatta bussar i samma utsträckning som tidigare, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef för Länstrafiken.
– Mycket av utvecklingen som skett inom Citylinjen såsom bättre resenärsinformation, tydligare nedräkning till avgång samt smidigare biljettsystem kommer också den övriga stadsbusstrafiken till godo.
Lämna ett svar