Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Högt tryck och trendspaning på RK:s TUR

120 gäster från bussresebranschen och 36 utställare deltog på RK:s TUR på torsdagen. Foto: Paula Isaksson.

120 gäster och 36 utställare! Trängseln var stor och stämningen hög på RK:s TUR-mässa som under torsdagseftermiddagen samlade bussresebranschen till mingel, trendspaning och gav ett framgångsrikt exempel på hur det går att samarbeta kring resor.

Av Paula Isaksson

Varje år frampå vårkanten arrangerar RK Travel Group en TUR-mässa i sina egna lokaler i Göteborg. Evenemanget lockar bussresearrangörer från hela Sverige och även delar av övriga Norden. Bland utställarna fanns hotellkedjor, turistdestinationer och färjerederier.

RK Travel Group är Nordens största grossistföretag inom gruppresor och har full koll på hur resebranschen utvecklar sig. Under eftermiddagen delade vd och delägare Göran Grell med sig av trender och vilka destinationer som går bra respektive dåligt. Som exempel på populära resmål nämnde han Malaga och Alicante och även Kroatien. Sydafrika är också hett, likaså mat- och vinresor, däremot går shoppingresorna till Tyskland inte lika bra som tidigare. Dyra resor säljer, och målgrupper som har ökat är familjer, företag och fasta grupper, förklarade han.

RK Travel Groups Göran Grell: Stora aktörer går fram som trålare. Foto: Paula Isaksson.

Göran Grell hade också en uppmaning till bussresebolagen om att samarbeta mer med kollegor som de inte konkurrerar med. För att hjälpa mindre och medelstora bussresearrangörer med detta har han startat RK Unite – bussbranschens Tinder, vilket vi tidigare skrivit om (klicka här).

Stefan Wernholm och Erik Dahlbom från Vikingbuss respektive Resemakar´n berättade om sitt samarbete. Foto: Paula Isaksson.

– Det finns ett antal stora spelare som går fram som trålare. Om ni inte får ihop tillräcklig beläggning och måste avboka en resa är de där och fiskar upp era kunder. Men om ni börjar samarbeta med varandra kan ni öka genomförandegraden, få fler varma säten och en bredare produktportfölj. Så släpp prestigen och fundera över om ni kan jobba ihop med någon annan. Det här är den lilles chans att finnas i ett större sammanhang.

Ett exempel på framgångsrikt samarbete är det mellan Vikingbuss i Linköping och ReseMakar´n i Vänersborg. Verksamheterna drivs som två separata bolag men tillsammans kan de fylla bussarna, bland annat med hjälp av Travelize som är ett webbaserat system för bokning med mera.

– Vi hittade och gillade varandra, är lika i tanken men inte konkurrenter. Tillsammans kan vi hitta på lite vilda idéer utan att behöva ta för stora risker. Vi delar på förlusterna, berättade Stefan Wernholm, Vikingbuss.

– Det är mycket givande och tagande och handlar om att skippa prestigen. kommenterade Erik Dahlbom, ReseMakar´n.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)