Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ingen plats för var fjärde buss

En tillfällig bussterminal byggs ute på vattnet vid Stadsgårdskajen i Stockholm. Men den räcker inte till… Foto: Ulo Maasing.

Var fjärde buss kommer i rusningstid inte att få plats i den tillfälliga bussterminal som nu håller på att byggas på en ponton i Stockholm. Pontonen ska fungera som en tillfällig bussterminal vid Stadsgårdskajen i Stockholm i väntan på att den nya bussterminal som håller på att byggas i berget intill Slussen. Den tillfälliga terminalen kommer att ligga cirka 600 meter från tunnelbanan.

Pontonen ska användas för att ställa upp bussarna i väntan på avgång. Inga resenärer ska stiga på eller av där. Eventuellt ska resenärerna transporteras med en pendelbuss mellan terminalen och tunnelbanan.

Enligt Dagens Nyheter klarar inte den tillfälliga terminalen de 150 – 180 från Nacka och Värmdö de bussar som i morgonrusningen trafikerar Slussen.

– Vi räknar med att cirka 25 procent av dessa fordonsrörelser kommer att behöva ske till och från andra platser. Både vi och staden är självklart medvetna om att den här placeringen innebär en försämring för resenärerna, men någon annan bättre plats för en tillfällig bussterminal vid Slussen finns tyvärr inte, skriver Claes Keisu på SL:s pressavdelning till tidningen.

SL och Stockholms stad letar nu efter andra slutdestinationer än Slussen för en del av Nacka- och Värmdöbussarna.

1 kommentar »

  1. ”Nu finns en färdig plan för hur den nya tillfälliga bussterminalen vid Slussen ska se ut. Men ännu kvarstår frågetecken kring vart alla bussar ska ta vägen. SL räknar med att 25% av bussarna i morgonrusningen inte kommer att få plats.”
    Men hur kommer det se ut när allt är klart?
    Nobel Center och museet ska byggas ovanpå Stadsgårdsleden och beräknas besökas av 600 000 besökare om året, museet av 250 000 om året och 12 skolklasser per dag. Många kommer med turistbuss, men 120 fler turistbussar per dag anser Stockholms kommunfullmäktige endast marginellt påverkar trafiken.
    I Stockholm Stads hemsida Stockholm Växer anges ”Vägen mellan Stadsgårdsleden och Söder Mälarstrand har en höjdbegränsning på 3,4m under Slussen i båda riktningarna. Biltrafik från öst leds in i tunneln via en ramp som går parallellt med den temporära bussterminalen. Biltrafik från väst leds in i tunneln strax före tunnelbanebron. Den fria höjden är 3,4m.”
    Enligt Eva Rosman kommunikationschef Slussenprojektet ”I dagsläget är fria höjden 3,4m i Stadsgårdstunneln, men när den är klar så sänks vägbanan (den går nu uppåt via en ramp) så att frihöjden blir 4m. I tunneln kommer det att finnas en angöring vid Nobel Center där bussarna kan släppa av resenärer. Frihöjden även där är 4m.”
    Turistbussar är mellan 3,5m och 4m höga, Hopp on Hopp off bussar 4,3m. Stadsgårdstunnelns 3,4m fria höjd innebär att dessa bussar måste vända för att korsa Stadsgårdsleden och köra samma väg tillbaka. De redan i dag besvärande trafikköerna på Stadsgårdsleden lär inte minska. Det behöver man inte vara raketforskare för att lista ut.
    Stockholm Stad måste förklara hur trafiken ska fungera när allt är klart.
    Lösningen är att flytta Nobel Center och Nobelmuseet till Loudden i Norra Djurgårdsstaden.
    Bo Eliasson fd turistbussförare

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)