Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Konkurshotet allt större för Van Hool

Krisen för busstillverkaren Van Hool fördjupas. Arkivbild: Ulo Maasing.

Hotet om en konkurs för den krisande belgiska busstillverkaren Van Hool rycker allt närmare. Enligt den belgiska affärstidningen De Tijd och andra belgiska medier säger de fyra storbanker där Van Hool har en skuld på 200 miljoner euro (2,3 miljarder kronor) nej till en räddningsplan för busstillverkaren. Samtidigt pågår en långvarig fejd mellan två grenar av familjen Van Hool som ytterligare försvårar en räddning av företaget.

För mindre än en vecka sedan ansökte Van Hool i domstol om konkursskydd och företagsrekonstruktion (klicka här).

Men enligt belgiska medieuppgifter är bankerna ovilliga att skriva av sina lån till Van Hool eller att omvandla lånen till aktiekapital. Bankerna är Van Hools största fordringsägare. Delstatsregeringen i Flandern har också förklarat att man endast är beredd att stötta den krisande busstillverkaren ekonomiskt om bankerna ställer upp. Om Van Hool går i konkurs riskerar Flandern att förlora 30 miljoner euro, cirka 320 miljoner kronor.

Att bankerna skulle ställa upp var en viktig förutsättning i planen på en företagsrekonstruktion för Van Hool.

Läget kompliceras av en arvstvist inom familjen Van Hool.

Familjefejden har pågått i årtionden. Tvisten står mellan två systrar och deras respektive grenar av familjen och har lett till att två tredjedelar av aktierna i Van Hool är stoppade från försäljning.

Den krischef som leder arbetet med att försöka rädda Van Hool har krävt att de båda grenarna av familjen ska göra upp i godo senast till måndag. Annars hotar tvisten att avskräcka tänkbara köpare av Van Hool och göra det omöjligt att sälja företaget.

Klockan tickar alltså för Van Hool.

En möjlighet är nu en snabb konkurs för Van Hool och att en konkursförvaltare snabbt hittar en aktör i branschen som vill ta över verksamheten. Enligt De Tijd är tre aktörer intresserade av att ta över Van Hool. En av dessa uppges vara den flamländska entreprenören Guido Dumarey som i vintras köpte den brittiska busstillverkaren Mellor (klicka här).

Dumarey är en betydande aktör när det gäller produktion av specialfordon och har verksamhet samt dotterbolag i Belgien, Frankrike, Italien, Kina och Storbritannien.

För några veckor sedan blev det känt att Van Hool hade hamnat i en svår ekonomisk kris med en osäker framtid. Den 8 mars blev det klart att Van Hool slutar med tillverkningen av stadsbussar vid sin anläggning i Belgien men att produktionen av turistbussar skulle fortsätta vid Van Hools fabrik i Makedonien. 1 100 medarbetare skulle förlora sina arbeten.

Vad som nu kommer att ske är oklart.

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)