Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Var tredje elbuss i EU är kinesisk

En elbuss från BYD i Borås. Antalet sålda elbussar i EU ökade kraftigt i fjol och samtidigt ökade de kinesiska busstillverkarna sin marknadsandel. Foto: Thomas Harrysson.

Försäljningen av eldrivna lastbilar ökar nu snabbt med Volvo som marknadsledare i EU. Men elbussarna utgjorde under fjärde kvartalet i fjol alltjämt mer än hälften av alla eldrivna, tunga nyttofordon som såldes i EU. Nästan en tredjedel av elbussarna kom från kinesiska tillverkare. Kinesiska busstillverkare har erövrat en allt större marknadsandel på en växande marknad, rapporterar forskningsinstitutet ICCT, International Council on Clean Transportation.

Enligt en ny rapport från ICCT var nästan en femtedel (18 procent) av alla bussar som såldes i EU förra året emissionsfria, det vill säga eldrivna eller bränslecellsdrivna. I siffran ingår alla typer av bussar över 3,5 ton, från lyxiga turistbussar och långfärdsbussar till stadsbussar.

Av stadsbussarna var 47 procent dieseldrivna (inräknat biodieseldrivna och hybridbussar) medan de batterielektriska var 43 procent. Gasbussarnas andel var nio procent medan

bränslecellsbussarna fortsatte att vara en marginell nischmarknad med mindre än en procents marknadsandel.

För andra bussar än stadsbussar är bilden en helt annan. 83 procent av alla bussar som såldes i EU var dieseldrivna (biodiesel och liknande inräknat), 16 procent gasdrivna och en enda procent batterielektriska.

Bussarna leder övergången till eldrift när det gäller tunga kommersiella fordon, samtidigt som utvecklingen när det gäller lastbilarna nu är på väg att öka i raketfart. Det var så sent som 2017 som elbussarna första gången var fler än en procent av alla sålda bussar. I fjol var det 18 procent.

Samtidigt har de kinesiska busstillverkarna erövrat allt större marknadsandelar på den växande marknaden. Busstillverkare med huvudkontor i Kina stod 2017 för tio procent av elbussförsäljningen i EU. Förra året var det 30 procent, alltså nästan en tredjedel av alla elbussar.

Störst är BYD och Yutong, men nya aktörer som Guangtong och Zhong Tong är på väg in.

ICCT är en internationell, ideell tankesmedja och forskningsinstitut som grundades 2001.

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)