Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Nya steg i miljöarbetet för Nobina

Som första nordiska bussföretag inom kollektivtrafik ansluter sig Nobina till Science Based Targets initiativ. Foto: Ulo Maasing.

Nordens största bussoperatör, Nobina, tar nu nya steg i sitt miljöarbete. Företaget är första bussföretag i nordisk kollektivtrafik med att ansluta sig till SBTi. Det är en metod för företag att sätta vetenskapligt förankrade klimatmål i linje med Parisavtalet. Företag som ansluter sig till SBTi (Science Based Targets initiative) åtar sig att vidta nödvändiga åtgärder för begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader.

Målen omfattar bland annat direkta utsläpp, exempelvis för att köra bussen (scope 1) och indirekta utsläpp från inköpt energi (scope 2) exempelvis för att värma depåer och kontor, luftkonditionering av fastigheter med mera.

Nobinakoncernen har åtagit sig att i linje med Parisavtalet minska sina utsläpp från bränsleförbrukning med 50 procent per passagerarkilometer, mätt ”well-to-wheel”. Minskningen ska ske fram till 2030 med avstamp i utsläppen 2019 och gäller både direkta och indirekta utsläpp, alltså scope 1 och scope 2. Well-to-wheel innebär att man mäter drivmedelsförbrukningen i alla led, från produktion av drivmedlet till dess att hjulen på bussarna rullar.

− Varje år reser mer än en miljon människor hållbart i någon av våra bussar, och varje dag möjliggör vi för människor att ställa bilen hemma. Samtidigt står transportsektorn för 30 procent av koldioxidutsläppen globalt. En stor utmaning, men också en möjlighet att vara en del av lösningen, att kunna erbjuda samhället fossil- och i högre grad emissionsfria transporter där vi reser tillsammans, säger Henrik Dagnäs, Koncernchef på Nobina.

− Ett klimatmål som är godkänt av SBTi visar att vi menar allvar med vårt hållbarhetsarbete, ett stöd och bevis för vårt arbete och riktning framåt. Inte bara i utsläppen från våra egna fordon utan från hela verksamheten och värdekedjan. Även om vi är stolta över vårt arbete med att minska klimatpåverkan och utsläppen från transportsektorn, så är vi långt ifrån klara, säger Jenny Karlsson, Head of Sustainability på Nobina.

Inom SBTi finns ytterligare en nivå (scope 3) som gäller utsläpp i företagets övriga värdekedja. Där ingår bland annat emissioner som orsakas av företagets leverantörer, exempelvis utsläpp som orsakas vid tillverkningen av företagets bussar, batterier och så vidare. Att mäta utsläppen i scope 3 är mycket komplicerat. En utmaning är till exempel att verkligen få tillgång till alla data när det gäller tillverkning av bussar och batterier i Kina.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)