Kampen om taxikunderna i Stockholm har inneburit att det äldsta taxiföretaget i huvudstaden har fått se andra taxibolag att imitera Taxi Stockholms varumärke. Det kan gälla såväl taklyktor och logotyp till företagsnamn. Nu intensifierar Taxi Stockholm sina insatser för att bekämpa varumärkes-snyltandet.
Under 2022 slog Patent- och marknadsdomstolen fast att Taxi Stockholm har ensamrätt till varumärket ”Taxi Stockholm”. Företaget tilldömdes också skadestånd på sex miljoner kronor.
– Det var en viktig seger för oss och för våra kunder, säger Henrik Boström, marknadschef på Taxi Stockholm.
Trots en klar seger i domstolen om ensamrätten till varumärket ”Taxi Stockholm”, fortsätter olovliga imitationer av varumärket, konstaterar företaget som har skickat varningsbrev till företag som man anser snyltar på varumärket. Under förra året stämde man också två företag för att ha ignorerat varningarna.
Dessutom har företaget även lanserat en informationskampanj för att öka kundernas medvetande, en kampanj som man nu intensifierar i olika reklamkanaler.
– Vi kan inte helt bli av med problematiken, men vi kan informera våra kunder. Vi har fått en otroligt positiv feedback från kunderna, särskilt de som anländer till Arlanda. Vårt mål är att skydda turister från att oavsiktligt välja fel bil som tyvärr är en alltför vanlig företeelse som kan sluta i en mycket dyr taxiresa, säger Henrik Boström.
Lämna ett svar