Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Transportföretagen: Skapa busskörfält mellan Stockholm och Arlanda

Transportföretagen föreslår att ett busskörfält införs mellan Arlanda och Stockholm. Foto: Ulo Maasing.

I sitt remissyttrande till regeringen om Trafikverkets inriktningsunderlag efterlyser Transportföretagen bland annat ett busskörfält mellan Stockholm och Arlanda. Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, betonar också länstrafikplanernas betydelse och varnar för konsekvenserna om länstrafikplanernas andel fortsätter att minska. Transportföretagen vill att det ska satsas 20 procent mer än vad Trafikverket föreslår under planperioden 2026 – 2037.

Om busskörfält mellan Stockholm och Arlanda skriver Transportföretagen:

– Det är ett exempel på hur kapacitetsstarka stråk kan skapas i storstadsregioner. Arlanda är såväl en viktig arbetsplats som ett nav för den svenska besöksnäringen. Busstrafiken till och från Arlanda fyller således flera funktioner, dels som arbetspendling, dels som en förutsättning för den svenska besöksnäringen.

I övrigt riktar Transportföretagen både beröm och skarp kritik mot Trafikverkets inriktningsunderlag. Underlaget gäller den kommande planen för transportinfrastruktur och lämnades till regeringen i mitten av januari och har sedan dess varit ute på remiss.

Transportföretagen berömmer Trafikverket för att ”verket talar klarspråk om vikten att prioritera underhållet”. Däremot anser Transportföretagen att Trafikverket intar en alltför defensiv hållning när det gäller järnvägens underhållsskuld och för att inte ha ett trafikslagsövergripande synsätt.

När det gäller den stora underhållsskulden för både väg och järnväg räknar Trafikverket med att det går att återta endast 12 av 91 miljarder i underhållsskuld på järnvägen.

– Det är en farligt låg nivå som riskerar att få transportsystemet att kollapsa. Däremot kan en hel del av underhållsskulden på väg att återtas under planperioden.

– Vi anser att det enda rimliga alternativet till ram för kommande plan för transportinfrastrukturen är befintlig ramnivå plus 20 procent, skriver Transportföretagen.

Klicka här för att läsa remissyttrandet i sin helhet.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)